Maersk Line vinder markedsandele
Da A.P. Møller-Mærsk forleden offentliggjorde sit regnskab for årets første kvartal, viste det sig meget overraskende, at Maersk Line havde opnået et overskud på 37 millioner dollar, selvom mange analytikere havde forventet et underskud. Rederiet har formået at vinde markedsandele.
”Vi har sagt, at vi som det mindste vil øge markedsandelene, så vi kan holde vores position i markedet. Så det er på linje med strategien”, siger Nils Smedegaard Andersen, adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk.
Analytiker hos SEB, Lars Heindorff, siger:
”Det er gået forrygende. Jeg er overrasket over, at de kan levere syv procent volumenvækst i et marked, der vokser omkring en procent”.
Årsagen er ifølge flere analytikere, at Maersk Line har ført en aggressiv prisstrategi. Nils Smedegaard Andersen bekræfter, at rederiet har presset priserne mere end sædvanligt.
”Det er klart, at hvis vi ikke havde fulgt markedet, havde vi ikke udviklet os så positivt. Men jeg tror ikke, vi har været dem, der er gået forrest i priskrigen”, siger han.
Tidligere har rederiet fokuseret på at sikre lønsomheden og har derfor koncentreret sig om at forsøge at holde priserne oppe, men det har kostet på volumenerne. Det er det, rederiet nu har reageret på.
Maersk Line fik i første kvartal en omsætning på fem milliarder dollar, hvilket er 20 procent lavere end i samme periode sidste år. På bundlinjen fik rederiet et overskud på 37 millioner dollar mod 714 millioner dollar i første kvartal 2015.
Selvom det lyder som en markant tilbagegang, er det som sagt alligevel langt bedre end analytikerne havde forudset.
Kilde: Dagbladet Børsen