Maersk Line tror bunden er nået
Maersk Line rapporterede i andet kvartal et tab på 151 millioner dollar. Den altoverskyggende årsag til tabet er rekord lave fragtrater. Selv om mængderne steg med 6,9 procent faldt omsætningen med 19 procent. Maersk Line mener dog, at raterne vil rette sig i næste kvartal.
”Fragtraterne faldt i andet kvartal af 2016 til rekordlave niveauer, og vi fik et tab, da vi ikke var i stand til at reducere omkostningerne ved samme hastighed. Vi er ikke tilfredse med vores andet kvartals resultat. Vi fortsætter med at levere på vores vækst- og omkostningsmål. Vi har vundet markedsandele, og vi har rekordlave enhedsomkostninger, da vores netværk er tæt på fuldt udnyttet. Oven i dette, fastholder vi vores forspring på konkurrencen målt på lønsomhed”, siger Søren Skou, CEO i Maersk Line.
De gennemsnitlige fragtrater fortsatte med at falde i hele andet kvartal af 2016 som følge af lavere brændstofpriser, svag efterspørgsel og overkapacitet. Maersk Lines resultat i andet kvartal 2016 var 658 millioner lavere end 2. kvartal 2015. Rederiet leverede dog på sit mål om at vokse mindst på niveau med markedet for at forsvare sin førende position.
”Vi mener, at fragt spotraterne har nået bunden, og vi forventer, at de vil stige i tredje kvartal som følge af sæsonmæssige faktorer. Dog vil de forblive under pres på grund af overkapacitet og lav efterspørgsel. Mens vi se forbedringer i f.eks den europæiske import, fastholder vi vores forventning om, at efterspørgslen efter containerskibsfart kun vil vokse med 1-3 procent i 2016”, siger Søren Skou.
Den 4. november 2015 annoncerede Maersk Line et omkostningsreduktionsprogram, der kan betyde en besparelse på 250 millioner dollar om året i 2016 og 2017, herunder reduktion af arbejdsstyrken med mindst 4.000 stillinger. Dette forløber planmæssigt.
Maersk Line fastholder sin forventning til helåret 2016 om et væsentligt lavere underliggende resultat end for 2015, der endte på 1,3 milliarder dollar.
Kilde: Maersk Line