Maersk betaler “den højeste pris”
Prislappen på 28 mia. kr. for Hamburg Süd er den højste, som Sydbanks analytiker Morten Imsgard kunne forestille sig, at Maersk Line ville betale for rederiet. Den svarer til 10-11 gange de årlige synergieffekter.
“Prisen ser meget høj ud ved første øjekast. Faktiske
er det den højeste pris, jeg kunne forestille mig. Men den store joker er, hvor veldrevet Hamburg Süd er - og hvad deres indtjeningsevne er - i forhold til andre rederier i samme størrelse,” siger Morten Imsgard til Maritime Danmark.
Maersk Line har offentliggjort prisen på Hamburg Süd i forbindelse med dagens meddelelse om, at handlen nu også er godkendt at Oetker gruppen, der sælger rederiet.
Morten Imsgard peger på, at synergieffekterne, som Maersk Line opgiver til 350-400 mio. dollar årligt fra 2019 ikke er skyhøje, men afspejler dels, at der er tale om et meget veldrevet rederi, dels at Maersk Line ikke laver en dyb integration.
“De beholder grundstrukturen og Hamburg Süd brandet. Sikkert fordi, Maersk Line er hunderædde for at tabe kunder, hvis de lavere en dybere integration,” siger han og tilføjer, at prisen også afspejler, at Oetker gruppen har været i en rigtig god forhandlingsposition, da Maersk Line drog til Hamborg.
“For Maersk Line var der ikke så mange andre muligheder for at deltage i konsolideringen blandt containerrederierne og det afspejler sig uden tvivl også i prisen,” siger Morten Imsgard.
Hvor store en indtjeningsevne, Hamburg Süd hidtil har haft, tror han dog aldrig, at vi får noget at vide om.
Læs mere om Maesk Line´s køb HER
Redaktionen