Kommentar: Rederierne vil fyre danskere

Kommentar til den foreslåede ophævelse af nationalitetskrav til skibsførere om bord på skibe under DIS, indsendt af skibsfører Bendt Staunsbjerg, Hvide Sande.

Både industriministeren og selvfølgelig Danmarks Rederiforening afviser, at det fremlagte lovforslag i bund og grund er fremlagt for at rederierne frit kan afskedige deres sidste danskere.

Det er bare det at lovforslaget går ud på, og fornægtelse af dette er jo bare i tråd med de løfter der blev givet i forbindelse med etablering af DIS registeret, det var for at fremme danskere og danske arbejdspladser på skibene, hvilket ikke er sket, snarer tværtimod er der kun nogle få specialskibe der har bibeholdt dansk besætning, og hele vejen igennem med den begrundelse at dansk besætning er for dyre, det forholder sig mærkelig nok ikke sådan på rederikontoret, der er de danske lønninger også tilsvarende meget højere end i de lande som de søfarende hele tiden skal slås i hartkorn med.

Jeg er heller ikke helt klar over hvor man har den holdning fra at danske officerer er så dyre, min sidste hyre i et udenlandsk rederi var på 525 dollar pr/dag (svarende til en månedsløn på lige godt 83.000,00) det er der vist ingen danske officerer der bare kommer i nærheden af.

Faktum er at mange udenlandske rederier faktisk aflønner med en betydelig højere løn til alle de ledende medarbejdere ombord end noget dansk rederi gør.

Så kommer man med, at man bare kunne have erstattet de danske officerer med ”billige” europæiske officerer. Det er jo et faktum at der har været en global mangel på officerer og derfor har det ikke været muligt overhovedet at få de kvalificeret officerer man vil have, og pga. den danske DIS ordning er det slet ikke attraktivt at sejle som udenlandsk officer i danske skibe for så skal man som europæer svare skat af en netto løn, hvorimod man har stavnsbundet danske officerer der bor i Danmark til kun at gøre tjeneste i danske skibe, da man ellers bliver brandbeskattet af sin løn i et udenlandsk rederi.

Desuden har de fleste europæiske lande f.eks. meget bedre pensionsvilkår end vi har i Danmark, det er også noget som rederierne og rederiforeningen helt glemmer at fortælle om i deres argumentation, i langt de flest europæiske lande går man som sømand typisk på pension som 50/55 åring.

Men faktum er, at rederierne ønsker ikke fremover overhovedet at beskæftige dansk arbejdskraft, for selv om man flager skibe ind er der jo intet til hinder for at rederierne så ansætter danskere i disse skibe,

Så bruges den frase at den dygtige besætning som er der i forvejen er nødt til at blive i langt de fleste tilfælde kommer hele besætningen fra et crewing agency og har kun været en meget begrænset periode i det pågældende skib og sandsynligvis også i rederiet, da langt de fleste besætninger skifter både skib og rederi hver gang de udmønstrer.

Det som er fakta er at fleste rederier vil nyde godt af at have et veldokumenteret og velanskrevet flag agter, men ellers intet vil have med Danmark og danskere at gøre og så mener man lige at pga. af at man løfter fradraget en smule for danske søfolk så har man givet køb, det er dog stadig et faktum at vil man bo i Danmark og arbejde for et udenlandsk rederi med ordentlige udmønstringer, betaler man en brandhøj skat, og derfor er DIS ordningen stadig den bedste når man har bopæl i Danmark.

Hele dette lovforslag er fuldstændig i tråd med de øvrige forringelser der er sket på søfartsområdet, siden vedtagelsen af DIS loven, i dag har Danmark en af verdens største handelsflåder og bortset fra et enkelt år har rederierne for hvert år lavet stadig større overskud, men har i flere skibe/rederier nærmest tilstande som i tredje lande med elendig kost, besætning som ikke kan forstå noget sprog (i hvert fald ikke det engelsk som er lovpligtigt), besætninger på lønninger man kun kan leve af hvis man bor i Kina eller lignende land. Det var også det nogle af os sagde at sådan ville det gå med indførelsen af DIS, for når man har fået lønningerne ned, hvad er så næste skridt, og det ser vi jo så nu.

Skibsfører Bendt Staunsbjerg

Hvide Sande

Du har mulighed for at kommentere artiklen nederst på denne side !

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

21.05.2025Maritimedanmark.dk

Aftale sikrer sejlende praktik til fremtidens skibsførere og maskinmestre

21.05.2025Maritimedanmark.dk

Houthi-bevægelsen bryder våbenhvile med annoncering af nye angreb

21.05.2025Maritimedanmark.dk

DFDS ansætter ny HR-chef

20.05.2025Maritimedanmark.dk

Forsvaret afsætter knap 1 mia. til luftforsvarsmissiler

20.05.2025Maritimedanmark.dk

Lauritzen Bulkers har fundet sin nye CEO

19.05.2025Maritimedanmark.dk

Passagertallet på danske færgeruter stiger

19.05.2025Maritimedanmark.dk

Endelig når hjælpen frem til drivende Maersk-skib

18.05.2025Maritimedanmark.dk

Mexicansk skoleskib rammer Brooklyn Bridge

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø. Du skal lede et lille team af dygtige og erfarne medarbejdere på 4 færgefører og 6 billettører. Du vil som overfartsleder dele din arbejdstid mellem administration og sejlads (24 timers vagter) og derfor er sønæringsbevis som minimum bedstemand en nødvendighed.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen søger en medarbejder med maritim baggrund til nautiske myndighedsopgaver i afdelingen Sikre Farvande i Korsør

Vil du gøre en forskel i spændingsfeltet mellem maritim faglighed, myndighed, analyse og formidling? Så er du måske vores nye kollega.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

08.06.2025

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

PURETEQ A/S

Spare Parts Coordinator til PureteQ’s maritime serviceenhed

Vi søger en erfaren og teknisk velfunderet Spare Parts Coordinator til vores After Sales team. Du kommer til at spille en central rolle i at sikre, at vores kunder får de nødvendige og korrekte spare parts leveret – til rette tid, rette sted og som aftalt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MAERSK TRAINING

Crane Instructor in Svendborg

Maersk Training, a global leading learning provider to the maritime, oil & gas and wind industry, is expanding our offerings and growing our business within the maritime and energy industry. Thus we are looking for an ambitious, dynamic and experienced Crane Driver to join our team in Svendborg as Crane Instructor. We are looking for a person with frontline operational experience on vessels or offshore and the potential, ability and skills to pass on experience, knowledge and competence.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark