Kina klar med gengældelsesafgift mod amerikanske skibe
Kina har annonceret nye havneafgifter rettet mod amerikanske rederier og skibe som modsvar på de afgifter, som USA’s handelsrepræsentation (USTR) tidligere har indført på kinesisk tonnage.
Seaspan kan blive hårdt ramt, fordi amerikanske investorer ejer mere end 25 pct. af selskabet og derfor kan blive ramt af de kinesiske gebyrer, mens de også bliver ramt i USA, da mange af deres skibe er bygget i Kina.. Foto: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Shipping
Ifølge analytiker Lars Jensen fra Vespucci Maritime er der tale om en direkte “tit-for-tat”-reaktion, hvor de kinesiske regler i praksis kopierer de amerikanske.
De nye afgifter gælder således for skibe under amerikansk flag, skibe bygget i USA, skibe ejet af amerikanske virksomheder og skibe drevet af amerikanske virksomheder
De to sidste kriterier gælder, hvis mere end 25 procent af ejerskab, stemmerettigheder eller bestyrelsesposter i selskabet er amerikansk baserede, skriver Lars Jensen i et opslag på Linkedin.
De kinesiske afgifter træder i kraft samtidig med de amerikanske og opkræves i RMB pr. nettoton, når fartøjer anløber kinesiske havne. Niveauerne for afgifterne svarer nogenlunde til dem, kinesiske skibe vil blive pålagt i USA.
Afgiften gælder kun ved første anløb i Kina på en rejse med flere havneanløb og maksimalt fem gange om året – præcis som de amerikanske regler.
Mulige konsekvenser for rederier
Ifølge Lars Jensen vil afgifterne ramme selskaber som Matson, Maersk Line Limited og APL, der alle er amerikansk ejede.
Men konsekvenserne kan række længere. Lars Jensen peger på, at også det israelske rederi Zim potentielt kan blive omfattet, da mere end 25 procent af aktierne i rederiet tilsyneladende ejes af amerikanske investorer.
Desuden kan Seaspan blive påvirket. Det canadisk-baserede selskab har mere end 100 containerskibe, som er chartret ud til store rederier verden over – og da moderselskabet Poseidon har lidt over 25 procent amerikansk ejerskab, kan de kinesiske regler også ramme denne flåde.
“Det betyder, at over 100 Seaspan-skibe nu risikerer at blive pålagt gebyrer i Kina – oveni de amerikanske afgifter, der allerede gælder for deres kinesisk byggede skibe,” skriver Lars Jensen.
Med de nye tiltag forstærkes den maritime dimension af den amerikansk-kinesiske handelskonflikt. Afgifterne kan få betydelige økonomiske konsekvenser for rederier, der opererer mellem de to største økonomier i verden, og skabe yderligere pres på fragtpriser og kapacitet i containersegmentet.
-emte