Kina klar med gengældelsesafgift mod amerikanske skibe

Kina har annonceret nye havneafgifter rettet mod amerikanske rederier og skibe som modsvar på de afgifter, som USA’s handelsrepræsentation (USTR) tidligere har indført på kinesisk tonnage.

Seaspan kan blive hårdt ramt, fordi amerikanske investorer ejer mere end 25 pct. af selskabet og derfor kan blive ramt af de kinesiske gebyrer, mens de også bliver ramt i USA, da mange af deres skibe er bygget i Kina.. Foto: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Shipping

Ifølge analytiker Lars Jensen fra Vespucci Maritime er der tale om en direkte “tit-for-tat”-reaktion, hvor de kinesiske regler i praksis kopierer de amerikanske.

De nye afgifter gælder således for skibe under amerikansk flag, skibe bygget i USA, skibe ejet af amerikanske virksomheder og skibe drevet af amerikanske virksomheder

De to sidste kriterier gælder, hvis mere end 25 procent af ejerskab, stemmerettigheder eller bestyrelsesposter i selskabet er amerikansk baserede, skriver Lars Jensen i et opslag på Linkedin.

De kinesiske afgifter træder i kraft samtidig med de amerikanske og opkræves i RMB pr. nettoton, når fartøjer anløber kinesiske havne. Niveauerne for afgifterne svarer nogenlunde til dem, kinesiske skibe vil blive pålagt i USA.

Afgiften gælder kun ved første anløb i Kina på en rejse med flere havneanløb og maksimalt fem gange om året – præcis som de amerikanske regler.

Mulige konsekvenser for rederier

Ifølge Lars Jensen vil afgifterne ramme selskaber som Matson, Maersk Line Limited og APL, der alle er amerikansk ejede.

Men konsekvenserne kan række længere. Lars Jensen peger på, at også det israelske rederi Zim potentielt kan blive omfattet, da mere end 25 procent af aktierne i rederiet tilsyneladende ejes af amerikanske investorer.

Desuden kan Seaspan blive påvirket. Det canadisk-baserede selskab har mere end 100 containerskibe, som er chartret ud til store rederier verden over – og da moderselskabet Poseidon har lidt over 25 procent amerikansk ejerskab, kan de kinesiske regler også ramme denne flåde.

“Det betyder, at over 100 Seaspan-skibe nu risikerer at blive pålagt gebyrer i Kina – oveni de amerikanske afgifter, der allerede gælder for deres kinesisk byggede skibe,” skriver Lars Jensen.

Med de nye tiltag forstærkes den maritime dimension af den amerikansk-kinesiske handelskonflikt. Afgifterne kan få betydelige økonomiske konsekvenser for rederier, der opererer mellem de to største økonomier i verden, og skabe yderligere pres på fragtpriser og kapacitet i containersegmentet.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

23.11.2025Maritimedanmark.dk

Nerthus vinder fornem pris

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Internetforbindelse er afgørende for livet til søs

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Giftudslip på tanker koster en sømand livet

21.11.2025Maritimedanmark.dk

USA går efter iransk ”skyggeflåde” i ny sanktionsrunde

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre gode råd til Bødskov efter IMO-skuffelsen

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieeksport falder til laveste niveau i månedsvis

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course