Kina klar med gengældelsesafgift mod amerikanske skibe

Kina har annonceret nye havneafgifter rettet mod amerikanske rederier og skibe som modsvar på de afgifter, som USA’s handelsrepræsentation (USTR) tidligere har indført på kinesisk tonnage.

Seaspan kan blive hårdt ramt, fordi amerikanske investorer ejer mere end 25 pct. af selskabet og derfor kan blive ramt af de kinesiske gebyrer, mens de også bliver ramt i USA, da mange af deres skibe er bygget i Kina.. Foto: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Shipping

Ifølge analytiker Lars Jensen fra Vespucci Maritime er der tale om en direkte “tit-for-tat”-reaktion, hvor de kinesiske regler i praksis kopierer de amerikanske.

De nye afgifter gælder således for skibe under amerikansk flag, skibe bygget i USA, skibe ejet af amerikanske virksomheder og skibe drevet af amerikanske virksomheder

De to sidste kriterier gælder, hvis mere end 25 procent af ejerskab, stemmerettigheder eller bestyrelsesposter i selskabet er amerikansk baserede, skriver Lars Jensen i et opslag på Linkedin.

De kinesiske afgifter træder i kraft samtidig med de amerikanske og opkræves i RMB pr. nettoton, når fartøjer anløber kinesiske havne. Niveauerne for afgifterne svarer nogenlunde til dem, kinesiske skibe vil blive pålagt i USA.

Afgiften gælder kun ved første anløb i Kina på en rejse med flere havneanløb og maksimalt fem gange om året – præcis som de amerikanske regler.

Mulige konsekvenser for rederier

Ifølge Lars Jensen vil afgifterne ramme selskaber som Matson, Maersk Line Limited og APL, der alle er amerikansk ejede.

Men konsekvenserne kan række længere. Lars Jensen peger på, at også det israelske rederi Zim potentielt kan blive omfattet, da mere end 25 procent af aktierne i rederiet tilsyneladende ejes af amerikanske investorer.

Desuden kan Seaspan blive påvirket. Det canadisk-baserede selskab har mere end 100 containerskibe, som er chartret ud til store rederier verden over – og da moderselskabet Poseidon har lidt over 25 procent amerikansk ejerskab, kan de kinesiske regler også ramme denne flåde.

“Det betyder, at over 100 Seaspan-skibe nu risikerer at blive pålagt gebyrer i Kina – oveni de amerikanske afgifter, der allerede gælder for deres kinesisk byggede skibe,” skriver Lars Jensen.

Med de nye tiltag forstærkes den maritime dimension af den amerikansk-kinesiske handelskonflikt. Afgifterne kan få betydelige økonomiske konsekvenser for rederier, der opererer mellem de to største økonomier i verden, og skabe yderligere pres på fragtpriser og kapacitet i containersegmentet.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Transportministeren vil drøfte grønne ø-færger

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark overvejer fregatsamarbejde med Sverige

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina i gang med at opbygge sin egen skyggeflåde

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Flådestyrke tager kontrol med piratmoderskib

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Hårdt vejr skader grundstødt containerskib

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Stort containerskib passerer Suezkanalen

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden tankskib kolliderer med hurtigfærge

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Svitzer køber op i Norge

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Anti-Bribery and Corruption - Global (E-learning course - afholdes løbende)

This global course provides an overview of the rules and regulations associated with bribery and corruption in the workplace. You will learn about the legislation outlined in different anti-Bribery laws and how this translates into the workplace. You will also gain knowledge and awareness on what appropriate actions you should take if you have any concerns relating to bribery and corruption.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course