Karstensens scorer endnu en norsk ordre
Den norske reder Kjell-Gunnar Hoddevik og partnere Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland i rederiet Polarbris, har bestilt et nyt 43,50 m snurrevodsfartøj hos Karstensens Skibsværft. Det bliver topmoderne, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustning.
Med denne kontrakt har Værftet 14 nybygninger i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 2 år. Alene i 2021 har Karstensens Skibsværft leveret 8 nybygninger.
Polarbris / Atlantic Longline hører under Atlantic Seafish, som er veletableret i det norske fiskerierhverv, og driver for nuværende Atlantic, Norges største og første kombinerede linebåd og snurrevodsfartøj. Rederiet har dobbelt kvotesæt, og det er derfor nødvendigt med yderligere et fartøj.
I lighed med Atlantic skal også nye Polarbris udrustes med Brunvoll nedsænkbar thruster / Azimuth i forskibet. Det planlægges udrustet med elektriske wincher for bedst mulig effektivt og dermed mindst muligt miljøbelastning.
Fremdrivninganlægget er også projekteret med henblik på at reducere miljøbelastningen mest muligt. Der er således gjort omfattende studier og vurderinger af forskellige løsninger.
Det nye fartøj bliver indrettet med avanceret fabrik fra firma Bjørdal, fryse- og køleanlæg skal leveres af firma Teknotherm. Alle nævnte norske firmaer, har haft gode og lange relationer med Rederiet.
I løbet af de kommende uger vil leverandører til de resterende hovedkomponenter blive fastlagt.
Nye Polarbris skal leveres i August 2023. Skroget til det nye fartøj skal bygges hos Karstensen Shipyard Poland.
Fartøjets hoveddimensioner: Længde overalt 43,50 m Bredde moulded 11,50 m Dybde shelterdæk 6,60 m
Redaktionen