IMO-samling slutter med et kompromis om CO2-reduktion — men uden bindende mål

Alt tyder på, at medlemslandene i IMO bliver enige om at skærpe målene for skibsfartens udledning af CO2. Men de bliver ikke så ambitiøse som bl.a. Danmark ønskede - og de vil ikke være bindende for medlemslandene.

Foto: IMO

I dag afslutter medlemslandene i IMO de uge lange forhandlinger om skærpede målsætning for skibsfartens nedbringelse af CO2-udledningen.

Og ifølge de versioner af den endelige aftale, der cirkulerer inden fredagens forhandlinger, vil målsætningen være at nedbringe udledningen til “omkring eller tæt på” nul i 2050.

Det er en væsentlig skærpelse i forhold til det hidtidige mål om at nå en 50 pct. reduktion i forhold til 2008 udledningen, men er på den anden side - lige som den sidste - ikke bindende for medlemslandene og teksten i aftalen opfordrer kun til overholdelse, “når nationale forhold tillader det”, rapporterer Maritime Executive.

Det får nogle NGO´ere til at betragte aftalen som en fiasko og opfordrer til handling på nationalt og regionalt niveau for at nå længere, end IMO-aftalen tilsiger.

“IMO havde mulighed for at sætte en utvetydig og klar kurs mod temperaturmålet på 1,5 grader, men det eneste, det kom frem til, er et uønsket kompromis. Heldigvis behøver stater som USA, Storbritannien og EU ikke at vente på Kina, Brasilien og Saudi-Arabien til at handle," siger Faig Abbasov, shippingprogramdirektør hos NGO´en Transport&Environment (T&E) i en kommentar.

Aftalen har dog nu også delmål indbygget.

Således indeholder aftaleudkastet i følge Maritime Executive mål om at skære udledningen med 20 pct. i 2030 og 70 pct. i 2040.

Det første mål synes at være inden for rækkevidde med de værktøjer, der allerede er velkendte, som f.eks. lavere hastighed, tekniske opgraderinger og brug af brændstofnedbringende investeringer i f.eks. rotorsejl.

Målet om en 70 pct. reduktion i 2040 kan omvendt ikke nås uden brug af de grønne brændstoffer, der endnu ikke er tilgængelige i nævneværdig omfang.

IMO vil gå videre med drøftelserne af et af de helt afgørende tiltag for at nå i mål med CO2-reduktionen nemlig afgifter på konventionelt brændstof.

Dette punkt står øverst på listen hos de rederier, der som f.eks. Maersk allerede har sat ambitiøse målsætninger på klimaområdet, ligesom også Danske Rederier og Danske Maritime bakker op.

Men en afgift møder stærk modstand fra ikke mindst Kina, der i et notat, som Financial Times har set, inden ugens møder advarerede om, at en flad afgift “vil føre til en betydelig stigning i omkostningerne for søtransport”.

-emte

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet forsinket – elkonvertering trækker ud

15.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har ansat ny global marketingchef

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Risikoen for skibsfarten i Sortehavet stiger markant

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Tunøfærgen på vej mod rekord

15.12.2025Maritimedanmark.dk

ONE-containerskib taber 45 containere

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland må ikke sælge olie fra beslaglagt tankskib

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Optræk til nye sammenstød mellem USA og Venezuela

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Store flyttedag i Maersks regionale hovedkvarterer

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark