Havnearbejdere når mere end robotter
Fuldautomatiske terminaler er mindre produktive end dem, der er fuldt bemandet med havnearbejdere. Det er den noget overraskende konklusion fra Drewry, der bakkes op af en undersøgelse fra konsulentkoncernen McKinsey af bl.a. APM Terminals Maasvlakte 2
APM Terminals har investeret op mod 4 mia. i den topmoderne og fuldautomatiske havneterminal i Maasvlakte 2.
Det skulle øge produktiviteten med 40 pct. men nu viser undersøgelsen, at den nye terminal kun flytter 25 containere per kran per time fra skibet til havnen. Til sammenligning flytter APM Terminals anden terminal i Rotterdam, APMTR, der er bemandet med havnearbejdere mellem 30-33 containere i timen, skriver Jyllands-Posten.
“Det er en myte, at automatiserede terminaler på magisk vis kan flytte flere containere på kortere tid. I realiteten ender de fleste faktisk med at være langsommere end en manuel terminal,” siger Neil Davidson, havneanalytiker hos den maritime analysevirksomhed Drewry, og bakkes op af en undersøgelse fra konsulentkoncernen McKinsey.
APM Terminals har ikke opgivet målet om at øge produktiviteten med 40 procent med fuldautomatiserede terminaler. Men for nuværende ligger fordelene i øget forudsigelighed og kontinuitet, snarere end i hastighed.
“Vi vidste, at det ikke ville blive en nem rejse at bruge førstegenerationsudstyr og -systemer. Vi lærer en masse fra Maasvlakte 2, og fremtiden er stadig lovende,” skriver Maersk i en kommentar til Jyllands-Posten.
Kilde: jp.dk