Hammerodde tilbage i ny udgave
Bornholmstrafikkens færge Hammerodde er vendt tilbage til klippeøen efter et næsten to måneder langt værftsophold i den finske hovedstad Helsinki, hvor færgen er blevet bygget om.
Hammerodde har fået en ny hvilesalon. Den ligger agterude på dæk 8 og har erstattet nogle af kamrene. Køjerne kan slås ud, så en køje både kan fungere som tre siddepladser og som to liggepladser.
Bornholmstrafikken har fået køjerne specialdesignet i Norge, fordi det design, som rederiet ønskede, ikke fandtes på markedet. Der er også kommet nye, runde vinduer - tidligere var der firkantede vinduer i kamrene, hvor hvilesalonen nu er blevet placeret.
Også handicappede og patienter får bedre vilkår på den nye Hammerodde. De to handicapkamre har hver plads til en patient eller handicappet plus tre medrejsende. Rummene indeholder en elevationsseng og har plads til kørestole.
Den nye rampe op til det øverste vogndæk vil først og fremmest blive brugt til førerløse biler og trailere. Der kan holde to lastbiler på rampen, der er blevet testet til at kunne bære 74 tons.
Hammerodde har også fået nye ror og propeller samt en såkaldt duck tail. De nye ror vil få Hammerodde til at manøvrere bedre end tidligere, og duck tailen sørger for, at Hammerodde vil bruge mindre brændstof på at sejle lige så hurtigt som før.
Skibet er blevet tungere, så alternativet til at bygge denne nye del af Hammerodde ville være at bruge mere brændstof. Den ekstra vægt på Hammerodde svarer til 2 knob mistet, hvis man ikke kompenserede for den højere vægt.
Kilde: Bornholmstrafikken