Fragtskib stadig grundstødt i Arktis – isbryder ankommet for at hjælpe
Det hollandske fragtskib Thamesborg har nu ligget grundstødt på et rev i Canadas Nordvestpassage i en måned, efter at det gik på grund den 6. september. I weekenden ankom isbryderen Botnica for at bistå rednings- og bjærgningsarbejdet, netop som havisen igen begynder at dannes i området.
Bjærgningsarbejdet ved Thamesborg fortsætter nu i et kapløb mod tiden – og mod isen. Foto: Wagenborg
Isbryderen, der kom sejlende fra Europa med et stop i Nuuk, Grønland, er det fjerde fartøj, der er blevet sendt til området som led i bjærgningsindsatsen. Thamesborg var på vej fra Lianyungang i Kina til Baie-Comeau i det østlige Canada, da den løb på grund på en lavvandet banke i det isfyldte farvand.
Den canadiske bugserbåd Beverly M I ankom til området den 22. september sammen med fragtskibet Silver Copenhagen. En del af Thamesborgs last er allerede overført til Silver Copenhagen, mens et tredje skib, Nunalik, i sidste uge deltog for at hjælpe med at losse resten, skriver gCaptain.
Isbryder skal sikre fleksibilitet
Ankomsten af Botnica giver redningsarbejdet større handlefrihed, da isforholdene i Nordvestpassagen hurtigt forværres i oktober. Med en bollard pull på 117 tons er Botnica langt kraftigere end den lokale bugserbåd og kan dermed assistere, hvis skibet skal slæbes ud gennem isfyldt farvand.
Rederiet Wagenborg, der ejer Thamesborg, håber at kunne frigøre skibet i løbet af den kommende uge, afhængigt af vejret. Ifølge Canadian Ice Service begynder havisen allerede at samle sig i Barrow Strait, nord for ulykkesstedet, hvilket kan gøre passage i den retning umulig.
Som alternativ kan redningen forsøge at trække Thamesborg østpå gennem Fury og Hecla-strædet mod Fox Basin – men også her er der begyndende isdannelse. Den mest realistiske vej kan derfor blive vestpå gennem Amundsenbugten mod Alaska og Beaufort-havet, som stadig er isfri.
Nordvestpassagen lukkes traditionelt for kommerciel sejlads i løbet af oktober, afhængigt af isudbredelsen. Sidste år lykkedes det et andet Wagenborg-skib, Avonborg, at gennemføre en østgående passage helt frem til begyndelsen af november – men i år ser vinteren ud til at komme tidligere.
Bjærgningsarbejdet ved Thamesborg fortsætter i et kapløb mod tiden – og mod isen.
-emte