Flensborg Værft er i dyb krise
Det 147 år gamle Flensborg Værft er kommet i alvorlige økonomiske vanskeligheder på grund af en forsinket færge. Værftet har betalt så store dagbøder for forsinkelsen at kassen er tom, hvilket har fået en del af underleverandørerne til at trække sig.
Krisen er så alvorlig, at Flensborgs overborgmester Simone Lange har sendt en appel til værftets ejer, norske Siem Industries, og den tyske erhvervsminister, Peter Altmeier, om at gøre alt for at redde værftet.
”Som Flensborgs overborgmester appellerer jeg indtrængende til Dem om at gøre alt for at bevare værftet og sikre dets fremtid”, skriver borgmesteren ifølge Flensborg Avis.
Med sine godt 1.800 ansatte og underleverandører er Flensborg Værft byens største arbejdsplads.
Siem Industries er parat til at skyde ny kapital i værftet, men de tyske regler for statsgaranti til værfter kan spænde ben for redningsforsøget. Staten garanterer i øjeblikket for lån til værftet på 130 millioner euro, men betingelserne for at stille garantien er på grund af værftets dårlige likviditet ikke længere opfyldt.
Bortfalder statsgarantien skal Siem Industries formentlig skyde over en milliard kroner i værftet, hvilket kan vise sig vanskeligt.
Ifølge Flensborg Avis har 400 medarbejdere ansat hos underleverandører allerede forladt værftet. Det sker på trods af, at ordrebogen er helt fuld frem til udgangen af 2021.
Siem Industries overtog værftet i 2014, hvor værftet senest var i krise.
Flensborg Værft har gennem tiden leveret mange nybygninger til danske værfter, ikke mindst DFDS. Mange af DFDS ro-ro færger er bygget på Flensborg Værft. Det samme er flertallet af de ro-ro færger DFDS blev ejer af, da rederiet sidste år opkøbte det tyrkiske rederi UN Ro-Ro.
Kilde: Flensborg Avis