Det er giftigt - men det er OK

Ammoniak er giftigt, men en undersøgelse viser, at ammoniak som skibsbrændstof accepteres bredt blandt søfolk - dog under en række betingelser.

Hovedparten af de adspurgte søfolk vil gerne sejle på ammoniakdrevne skibe. Men det er betinget af, at de får en omfattende uddannelse og certificering, viser undersøgelsen, der er gennemført af Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.. Foto: NYK

Stadig flere skibe bygges, så de er klar til at benytte grøn ammoniak som brændstof. Men stoffet er meget giftigt og derfor er det nødvendigt at udvikle nye tilgange til sikkerheden.

Størstedelen af medarbejderne i den maritime sektor er dog villige til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe, hvis der vel at mærke gives en omfattende uddannelse og certificering.

Det fremgår af en omfattende undersøgelse foretaget af Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, der i flere år har forsket i sikkerhedsaspekterne omkring brugen af ammoniak som skibsbrændstof.

Med udgangspunkt i denne forskning lancerede og gennemførte MMMCZCS en onlineundersøgelse fra februar 2024 til midten af april 2024 for at forstå opfattelsen og accepten af ammoniak som skibsbrændstof i det maritime samfund.

Undersøgelsens spørgsmål fokuserede på udbredelsen og karakteren af sikkerhedsmæssige bekymringer relateret til brugen af ammoniak som skibsbrændstof, behovet for viden og uddannelse om ammoniak som brændstof samt den faktiske og opfattede villighed til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe.

De vigtigste resultater fra undersøgelsen blev opsummeret som følger:

  • Flertallet af respondenterne er villige til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe.
  • Accept af ammoniak som skibsbrændstof er betinget af en omfattende uddannelse og certificering.
  • Forbedrede, pålidelige og sikre brændstofsystemer ombord og iboende sikrere skibsdesign anses som kritiske sikkerhedselementer.

Undersøgelsen nåede over 2.000 respondenter fra det maritime samfund, hvoraf mere end halvdelen (58,6 pct.) var enige om, at de ville være villige til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe, mens 24 pct var usikre, og 12 pct. meldte, at de ikke ville være villige.

Mere specifikt var 59 pct. af søfolkene og 57 pct. af de ansatte på land, der deltog i undersøgelsen, enige i, at de ville være villige til at arbejde med ammoniak. Mens over halvdelen af respondenterne var villige til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe, rejste disse respondenter nogle specifikke bekymringer, især i forhold til uddannelse og sikkerhed, rapporterede centret ifølge Offshore Energy.

-emte

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

25.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk topper liste over rettidighed

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course