Den nye ME-GI-motor snart på markedet
Såvel Hyundai Heavy Industries som Mitsui Engineering and Shipbuilding har planer om at bygge prototyper af MAN Diesel & Turbos gasmotorer. Dermed er ME-GI motoren nu kommet endnu tættere på kommerciel produktion.
"Vi opfatter denne seneste udvikling i ME-GI-projektet som noget meget positivt. Det er et stort klap på skulderen, at nogle af vores største licenshavere med base i verdens førende lande inden for skibsbyggeri viser så tydelig interesse i denne gasmotor", siger Ole Grøne, Senior Vice President Low-Speed Promotion & Sales, MAN Diesel & Turbo.
Begge virksomheder har planer om at udføre omfattende forevisninger af ME-GI-princippet baseret på midlertidig ombygning af eksisterende produktionsmotorer til ME-GI-enheder. Følgelig har Hyundai planer om at ombygge en 8S70ME-GI-enhed i november 2012, mens Mitsui har planer om at ombygge en 6S70ME-GI-enhed i andet kvartal af 2013.
"I årenes løb har MAN Diesel & Turbo arrangeret tests i København med fremragende resultater, hvor vi har forbedret effektiviteten og sænket styreindsprøjtningsmængderne, men disse omfattende forevisninger markerer den hidtil største milepæl for ME-GI", siger Ole Grøne.
Meddelelsen om forevisningerne blev givet i forbindelse med MAN Diesel & Turbos anden ME-GI-testforevisning for kunder i København tirsdag den 6. marts.
Ifølge MAN Diesel & Turbo udspringer meddelelsen om forevisningerne af kundeanmodninger om at anvende ME-GI-motoren i nye projekter, og MAN Diesel & Turbo har allerede kapacitet til at producere ME-GI. Ligeledes rapporterer virksomheden, at prøveanlæg og hjælpe-gasforsyningssystemer bliver klar til ME-GI-levering.
ME-GI-motoren blev præsenteret ved en stor begivenhed i MAN Diesel & Turbos Diesel Research Centre i maj 2011.
ME-GI-motoren er en dual-fuel lavhastighedsdieselmotor med gasindsprøjtning, der, når den fungerer som primær drivkraft i LNG-tankskibe eller andre typer handelsskibe, kan brænde gas eller brændselsolie med alle blandingsforhold, afhængigt af den energikilde, der fås om bord og bestemt at relative omkostninger og rederens præferencer.
MAN Diesel & Turbo ser store muligheder forude for gasdrevet tonnage i takt med, at brændstofpriserne stiger og grænserne for moderne udstødningsemission strammer til.
MAN Diesel & Turbo spår om et bredt, potentielt marked for ME-GI-motoren, fra LNG- og LPG-tankskibe til andre søgående skibssegmenter som f.eks. containerskibe.
Kilde: MAN Turbo & Diesel