Dansk fællesstand på brasiliansk messe
Danske maritime leverandører er for første gang repræsenteret med en nationalstand på Navalshore-messen i Brasilien. Maritime Danmark er via vores engelsksprogede magasin, Danish Maritime Magazine, en af fem danske virksomheder der indgår i den danske stand.
”Det brasilianske marinemarked har i mange år ligget og ventet, og mange virksomheder har forsøgt sig uden held. Norge er langt foran Danmark på det brasilianske marked, og det er ved at være tid til at komme med på båden”, siger Mark Lerche, Business Sector Manger i Danish Marine Group.
”Markedet er voksende, drevet af store oliefund, og målene fra det nationale olieselskab, Petrobras, er me-get ambitiøse. Derfor er brasilianerne nødt til at bygge i Asien i dag, men beslutningstagerne er i Brasilien, og man vil gerne have væksten hjemme”, siger Lerche.
Handelsbarrierer i form af krav om ’local content’ og høje toldsatser gør det svært for danske virksomheder at konkurrere på pris i Brasilien.
Ifølge Mark Lerche ligger mulighederne i danske løsninger, som simpelthen ikke er til stede i Brasilien i dag. Samtidig kan danske leverandører oplagt hjælpe Brasilien igennem den kompetenceopbygning, som er nødvendig for at nå landets vækstmål inden for den maritime sektor.
”Solid tilstedeværelse på markedet er et absolut must i Brasilien. Brasilianernes forhold til tid er afslappet, og du kan ikke forvente, at de møder, du sætter op hjemmefra, bliver til noget. Derfor er Navalshore en vigtig platform i forhold til at skabe de første indledende kontakter. Allerede på dag to har vigtige politiske beslutningstagere og ansvarlige for store nybygningsprojekter været forbi den danske stand”. siger Mark Lerche.
Erria er en af de danske virksomheder, der allerede har taget de første skridt i Brasilien.
”Det er første gang vi deltager på Navalshore messen og indtil videre har det været interessant med to rigtig gode leads her på førstedagen. Det er en god start og ved at deltage har vi muligheden for at få et startoverblik over branchen og møde så mange så muligt på kort tid og herfra sætte møder op med mulige kunder”, siger Jørgen Thuesen, direktør for Erria Consulting.
Den første danske nationalstand på Navalshore-messen er co-finansieret af Eksportrådet, Udenrigsministeriet og består af følgende danske virksomheder:
• Blue Water Shipping A/S
• C.C.JENSEN A/S
• Danish Maritime Magazine
• ERRIA A/S
• Novenco Marine & Offshore A/S
Danish Marine Group er en del af Eksportforeningen og er med godt 160 medlemsvirksomheder det største leverandørnetværk i den danske maritime branche.
Kilde: Danish Marine Group