CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter
Det franske rederi CMA CGM vil ikke indføre ekstra gebyrer overfor sine kunder, når USA fra 14. oktober begynder at pålægge afgifter på kinesisk-relateret tonnage.
Foto: APM Terminals
De nye regler, som endnu ikke er fuldt offentliggjort, skal ifølge tidligere udtalelser fra præsident Donald Trump både dæmpe Kinas dominans inden for skibsbygning og styrke amerikanske værfter.
CMA CGM oplyser, at rederiet har omlagt flåden for at være klar, og forsikrer kunderne om, at der ikke kommer tillægsgebyrer som følge af ordningen.
Andre medlemmer af Ocean Alliance – COSCO og OOCL – står til langt større udfordringer. Ifølge HSBC kan de to kinesiske rederier tilsammen blive mødt af en regning på over 2,1 mia. dollar i 2026.
Maersk har allerede meldt ud, at selskabet vil undgå at indsætte kinesiskbyggede skibe i USA-handlen for dermed at undgå de amerikanske gebyrer.
Og Maersk står ikke alene. Den globale skibsfart, ikke kun containerskibsfarten, er i færd med at omstrukturere flåder i forventning om de ekstra havneafgifter, som USA vil indføre på kinesisk-relateret tonnage fra oktober.
-emte