CMA-CGM bestiller tre 20.600 TEU skibe

Hanjin Heavy Industries har afsluttet en ordre på tre 20.600-TEU containerskibe fra CMA CGM. De tre containerskibe vil blive bygget på den sydkoreanske skibsbyggers værft i Filippinerne til levering i tredje kvartal af 2017. CMA CGM og Hanjin indgik en hensigtserklæring om de tre skibe i midten af marts.

Hanjin Heavy.

Der er ikke offentliggjort detaljer om prisen, men det menes, at Hanjin vil være billigere end konkurrenterne, med en pris på omkring 145 millioner for hvert skib, da skibene ikke bliver bygget i Sydkorea.

CMA CGM er det tredje containerrederi, der kontraherer skibe på mere end 20.000 TEU, efter Orient Overseas Container Line (OOCL) og Mitsui OSK Lines (MOL).

MOL, der var først til at bestille, betalte 155 millioner dollar for hvert af sine fire 20.150 TEU skibe hos Samsung Heavy Industries, mens OOCL betalt 158,6 millioner dollar for hvert af seks skibe på 21.100 TEU fra samme værft.

Kilde: Hanjin Heavy Industries

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023