Bygningen af grønne Maersk-giganter i gang
Planerne har været kendt længe, men nu er konstruktionen af det første metanol-drevne Maersk-containerskib med en kapacitet på 16.200 teu gået i gang på Hyundai Heavy Industries i Sydkorea. Og det blev fejret.
Der blev klippet snore og drukket et glas af repræsentanter for Maersk, Hyundai Heavy og klasseselskabet ABS, da den første stål til det nye skib blev skåret torsdag.
“Dette er et vendepunkt, hvor projektet går fra design til virkelighed, og vi ser frem til et fortsat godt samarbejde med Hyundai Heavy Industries. Produktionen vil fra nu af skride hurtigt frem og den næste vigtige begivenhed er fabrikstesten af hovedmaskinen, der forventes i foråret 2023,” sagde Kristian Agdrup, Lead Naval Architect i A.P. Møller - Maersk under ceremonien.
Maersk har i alt bestilt 19 metanoldrevne containerskibe hos Hyundai Heavy Industries og Hyundai Mipo Dockyard.
Heraf blev seks skibe med en kapacitet på 17.000 teu bestilt i oktober, mens 12 containerskibe på 16.000 teu og et feederskib blev bestilt i 2021.
Feederskibet forventes leveret i 2023, mens det første af de store containerskibe på 16.000 teu er sat til levering i 2025, mens de seks på 17.000 teu efter planen alle skal leveres i 2025.
Ifølge Maersk vil de 17 nye skibe, når de er leveret og har afløst gamle, reducere udledningen af CO2 med 2,3 mio. tons.
Kilde: Offshore Energy.
New ship building news🛳The steel cut milestone for our new ocean-going vessels that can sail on green methanol. “A good beginning is half way to completion”.
— Maersk (@Maersk) December 28, 2022
#maersk #shipping #sustainableshipping #greenmethanol pic.twitter.com/xW8UvYe6bs