APM Terminals i vietnamesisk klemme
APM Terminals nye havneterminal ved Ho Chi Minh City er løbet ind i alvorlige vanskeligheder. Den bro og vej der skal forbinde havnen med baglandet bliver først færdig to år efter at havnen er færdig.
Det ligner planøkonomi når det er værst.
Om tre år, i 2010, er APM Terminals nye havneterminal ved Ho Chi Minh City færdig. Men nu viser det sig, at den vej og bro der skal forbinde havneanlægget med baglandet, først er planlagt til at stå færdig i 2012.
"For os private investorer er det en katastrofe, at sidde men en ny havn vi ikke kan bruge til noget", sagde Carl Jensen, APM Terminals vice president for Asien og Oceanien ved en konference arrangeret af Lloyds List i Hanoi.
Mærsk har altså udsigt til at skulle stå med en komplet havn, der ikke kan bruges til noget de første to år, fordi der ikke er vejforbindelse til havnen.
"Vi kunne være I sving i 2010 - men hvordan skulle det kunne lade sig gøre, når vejen først er færdig i 2012 ?", spurgte Carls Jensen.
Der er flere parallelle havneprojekter i gang ved Ho Chi Minh City, og vejentreprisen er koblet sammen med et af de andre havneprojekter. Et projekt der først er planlagt til at tå færdig i 2012.
APM Terminals vil nu tage kontakt til de vietnamesiske myndigheder, i et forsøg på at få fremskyndet forbindelsesvejen til havnen.