Tvivl om Yang Ming trods refinansiering
Mindre shipping firmaer er fortsat nervøse for et potentielt kollaps i det taiwanesiske containerrederi Yang Ming og benytter derfor om muligt andre rederier. Frygten består, selvom Yang Ming er på vej gennem en restrukturering og selvom selskabets aktier igen handles på børsen.
Sporerne skræmmer. Og efter Hanjin´s fallit i fjor frygter en række - primært mindre - shippingfirmaer, at det kriseramte Yang Ming rederi fortsat er farezonen, skriver Lloyds Loading List.
Deres forretninger vil blive hårdt ramt, hvis containere igen skulle blive fanget i en betalingsstandsning eller en fallit - og de er derfor meget forsigtige med at benytte Yang Ming.
Det sker selvom rederiet kan færdiggøre en rekapitalisering i juni måned og atter har fået sine aktier noteret på børsen i Taiwan efter en pause på et par uger. Heller ikke analytikeres fastholdelse af, at sandsynligheden for et kollaps i Yang Ming er lille, grænsende til det ikke-eksisterende, fordi de forventer, at den taiwanesiske regering i givet fald vil holde en stærk finansiel hånd under rederiet, fjerner frygten.
Dertil kommer, at den nye containeralliance, THE Alliance, som Yang Ming er en del af, tidligere i år annoncerede, at de ville oprette en særlig fond, der skal sikre fragten, hvis et af medlemmerne - læs Yang Ming - skulle få fallit.
Men Patrik Berglund, der er CEO i benchmark og marketintelligence platformen Xeneta, sår
i Lloyds Loading List tvivl om, hvorvidt Yang Ming endnu er finansiel stabil og om sandsynligheden for, at THE Alliance medlemmerne reelt vil kunne løfte opgaven, hvis Yang Ming går nedenom og hjem: “Yang Ming er verdens niende største containerrederi og det at skulle flytte 585.000 strandede containere kunne fuldstændig overbelaste de i forvejen slemt pressede Øst-Vest sejlplaner. Container-fragt til lave priser bliver i dag sat til side til fordel for containere solgt til højere rater. Hvilket af medlemmerne af THE Alliancen vil være parat til at droppe deres egne betalte fragter og tage en stor portion Yang Ming containere uden en garanti for betaling fra et konkursbo?” spørger Patrik Berglund retorisk.
For en række mindre shippingfirmaer er usikkerheden, hvor lille den end måtte være, nok til at benytte andre rederier end Yang Ming.
Yang Ming forudsagde, at rederiets aktier ved genintroduktionen på børsen villle blive handlet til det dobbelte af prisen, da aktierne blev suspenderet den 19. april. Dengang blev aktien handlet til kurs 6,15 NT. Da handlen blev genoptaget 4. maj, blev aktien handlet til kurs 15,03, men faldt hurtigt til 12,70 og blev i mandags handlet til kurs 11.90.
Kilde: Lloyds Loading List