Trods 20 timers eftersøgning: Stadig fire savnet.
Eftersøgningen af fire savnede søfolk efter kollisionen mellem to fragtskibe i Nordsøen blev sent tirsdag aften indstillet efter 20 timer. Om den genoptages besluttes først til formiddag onsdag, oplyste en talsmand for den tyske redningstjeneste.
Det er fortsat uklart, hvorfor det 90 meter lange fragtskib Verity med syv besætningsmedlemmer om bord tidligt tirsdag morgen kolliderede med det 191 meter lange fragtskibe Polesie, der havde 22 besætningsmedlemmer om bord.
Kollisionen skete omkring 22 km. sydvest for Helgoland og 31 km nordøst for den østfrisiske ø Langeoog i en stærkt befærdet skibsrute.
Flere redningsskibe og helikoptere ledte dagen og aftenen igennem efter de savnede, ligesom dykkere har været nede ved Verity, men uden at finde spor efter overlevende, oplyser havarikommandoen ifølge NDR.
Af de syv om bord på det sunkne skib er to fundet døde, mens en tredje angiveligt er reddet.
Med en temperatur på 12 grader er der ifølge redningstjenesten risiko for, at bevidstløsheden kan indtræde efter en halvtime, med mindre personen er iført kuldebeskyttelsesdragter eller redningsvest.
Polesie holdt sig efter kollisionen flydende og deltog i redningsarbejdet, inden det i aftes ankom til havnen i Cuxhaven, trukket af to slæbebåde.
Den 22 mand store besætning er ifølge oplysningerne uskadt, men modtager psykologhjælp.
Området omkring ulykkesstedet er fortsat spærret for skibstrafik, oplyser de tyske myndigheder.
-emte
Relateret indhold
08.11.2024Maritimedanmark.dk
Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie
Det første oceangående skib med dieselmotor blev i 1912 lavet på værftet B&W på Refshaleøen i København, og Emma Mærsk var ved søsætningen i 2006 fra Lindøværftet verdens største containerskib. Lars K. Christensen beskriver i Skibsværfternes Historie opgaverne og livet på danske stålskibsværfter.
07.11.2024Maritimedanmark.dk
Torm løfter igen indtjeningen, udlodder stort udbytte, men nedjusterer
Produkttankrederiet Torm løftede nettoresultatet i 3. kvartal til 130,7 mio. mod 124,3 i samme kvartal i 2023 og sender 89 pct. tilbage til aktionærerne som udbytte. Men rederiet nedjusterer forventninger til hele årets driftsresultat.
06.11.2024Maritimedanmark.dk
Xeneta: Trump´s handelspolitik vil sende fragtrater i vejret
Donald Trumps sejr i det amerikanske præsidentvalg er ifølge Xeneta “et skridt i den forkerte retning” for international handel, da importører frygter endnu en stigning i raterne for containerfragt mellem kontinenterne.
Jobmarked
Se alleSEA HEALTH & WELFARE
Maritim arbejdsmiljøkonsulent med fokus på forebyggelse af chikane og mobning
Er du maritimt uddannet og har passion for arbejdsmiljø?
Område
Hovedstaden
Ansøgningsfrist
Snarest muligt
Skoleskibet Danmark
Styrmand på Skoleskibet DANMARK og underviser på MARTEC
MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger en person til en kombineret stilling som underviser på MARTEC og besætningsmedlem på Skoleskibet DANMARK
Område
Nordjylland
Ansøgningsfrist
18.11.2024
RelyOn
Timeansatte instruktører
Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?
Område
Midtjylland
Ansøgningsfrist
Snarest muligt
Bliv opdateret med maritimedanmark.dk
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,
Se flere temaer
Events
Se alleAt the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.
Dato
30.05.2024
Tid
08:30
Sted
Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark
To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.
Dato
16.09.2024
Tid
20:30
Sted
Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark
After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.
Dato
16.09.2024
Tid
20:30
Sted
Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark
To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2
Dato
16.09.2024
Tid
20:30
Sted
Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark
To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.
Dato
16.09.2024
Tid
20:30
Sted
Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark
To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency
Dato
16.09.2024
Tid
20:30
Sted
Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark