To værfter støtter kritik af manglende udbud

FMI valg af total et konsortium til bygningen af nye patruljeskibe til omkring 5 mia. kr. uden et udbud af opgaven møder nu også kritik fra Karstensens Skibsværft i Skagen og Orskov Yard i Frederikshavn, skriver Kanal Frederikshavn. Fayard har allerede indsendt klage over forløbet.

Arkiv: Patruljefartøj af Diana klassen.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, FMI, tildelte den milliard-store ordre til konsortiet Danske Patruljeskibe K/S, oprettet til lejligheden af bestående af våbenproducenten Terma, skibsdesignfirmaet OMT Naval fra Odense og pensionsselskabet PensionDanmark.

Det skete i forlængelse af regeringens beslutning om, at skibene skal bygges af danske firmaer med henvisning til sikkerhedsinteresser. Men altså uden et udbud, fordi FMI har vurderet, at der ikke findes et rimeligt alternativ.

Men den forklaring køber Knud Degn Karstensen, adm. dir. for værftet i Skagen, der tidligere har bygget skibe for Forsvaret, ikke:

“Det er simpelthen ikke rigtigt, at der ikke findes alternativer. Vi er mange danske værfter, der før har bygget eller serviceret Forsvarets fartøjer. Værfterne har endda en stor erfaring med at samle trådene og styre byggeprocessen, så den holdes indenfor budgettet. Den erfaring har vi opbygget gennem mange år,” siger Knud Degn Karstensen til Kanal Frederikshavn.

Konsortiet er også valgt, fordi det kan levere en totalløsning. Men dermed bliver der skabt et monopol, mener Lars Fischer, der er direktør i Orskov Yard.

“Hvis kravet fra FMI er, at design, konstruktion og systemvåbenleverandør skal være samlet i ét konsortium, så skaber det begrænset konkurrence i Danmark. For der findes kun én systemvåbenleverandør her i landet, og de er med i Danske Patruljeskibes konsortium,” siger Lars Fischer og fortsætter:

“Det er umuligt for andre danske virksomheder at lave et lignende konsortium, fordi de kommer til at mangle en våbenleverandør. FMI’s efterspørgsel på en totalløsning skaber derfor et monopol. Det virker som om den her konstruktion er lavet for at holde andre virksomheder ude,” mener han.

Begge værfter peger på, at en fair løsning ville være at patruljeskibenes design og konstruktion blev sat i udbud, mens FMI så selv stod for våbensystemerne.

De kritiserer også, at konsortiet ikke alene skal stå for design og bygning af skibene, men også har fået en femårig vedligeholdelseskontrakt.

“Når både konstruktion og vedligeholdelsesarbejde bliver samlet i én opgave, og som endda bliver tildelt direkte, så er det klart, at det stiller værfterne ringere. Med den her måde at tildele opgaver på, så er der risiko for, at det vedligeholdelsesarbejde, der er rundt omkring på landets værfter, vil forsvinde. Og hvis vi ikke længere har mulighed for få de opgaver, så er der risiko for tab af arbejdspladser hos os,” siger Lars Fischer fra Orskov Yard.

På Fayard frygter medejer Kristian Eidnes Andersen, at “man er i gang med at lave et nyt IC4-tog”,

“Det, man er i gang med, er ikke økonomisk forsvarligt,” sagde han til Berlingske i starten af juni.

Fayards klage er nu under behandling i Klagenævnet for Udbud.

Kilde: Kanal Frederikshavn.

Relateret indhold

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Ny rapport afslører flere problemer på fregat

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Aabenraa Havn sætter ny rekord

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Søren Gade indvier nyt termisk energilager i Esbjerg

22.04.2024Maritimedanmark.dk

Nedskæringer på universiteter kan ramme den maritime industri

19.04.2024Maritimedanmark.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

18.04.2024Maritimedanmark.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Tidligere Maersk-direktør indtræder i ISS-bestyrelse

Jobmarked

Se alle

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle