ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

Den opfattede vigtighed af ESG-data i forsyningskæden er markant stigende på tværs af små og store virksomheder og brancher. Det gælder særligt for de store virksomheder, hvor det kommende CSRD-direktiv skubber på udviklingen. Det viser en undersøgelse fra SCM Panelet, der er et samarbejde mellem SDU og scm.dk.

ESG i forsyningskæden er kommet for at blive. Det kan der ikke være tvivl om, når man læser resultaterne af mini-undersøgelsen af ESG fra SCM Panelet. Foto: 123rf.com.

ESG er kommet for at blive. Det kan der ikke være tvivl om, når man læser resultaterne af mini-undersøgelsen af ESG. Svarene fra deltagere fra store virksomheder viser en vækst i den ’opfattede vigtighed af ESG-data’ fra 2,73 til 4,31 fra 2021 til 2024 og en vækst fra 2,3 til 3,45, se figur 1. Svarene er målt på en fem-punkts Likert-skala, hvor 1 er lig med ’i meget lav grad’, og 5 er lig med ’i meget høj grad’.

Læs den fulde rapport her.

Figur 1: Hvor vigtige er ESG-data for jeres virksomhed?. Foto: SCM Panelet

Men der er jo forskel på den ’opfattede vigtighed’ og så virkelighedens status i virksomhederne. Undersøgelsen har derfor spurgt ind til, hvor langt virksomhederne så er med at indføre ESG i dag. Figur 2 viser fire svarmuligheder, og svarene viser, at der er godt gang i implementeringen af ESG. Det gælder særligt de store virksomheder, hvor mere end halvdelen er i gang med ’forpligte ressourcer til ESG og implementere planer’. De mindre virksomheder er lidt bagude målt på fremdrift.

Læs også: SMV’er har svært ved at følge med ESG-udviklingen 

Figur 2: Hvor langt er I med ESG?. Foto: SCM Panelet

”Årsagen til de store virksomheders høje ESG-aktivitet kan skyldes dels, at de store virksomheder er mere udsat for lovgivningsmæssige krav og dels, at de har en større ressourcepulje end mindre virksomheder”, lyder det fra professor Jan Stentoft, Institut for Erhverv og Bæredygtighed på Syddansk Universitet.

Strategi og anvendelse af data
Der viser sig et lignende mønster, når undersøgelsen spørger ind til ESG-strategier. Respondenter fra store virksomheder svarer med et gennemsnit på 3,64 på spørgsmålet om, ’i hvilken grad har jeres virksomhed en klar strategi for ESG?’. Respondenter fra mindre virksomheder leverer et lidt lavere gennemsnit, nemlig 2,88.

Jan Stentoft kommenterer: ”Selvom 3,64 er over det, vi kalder ’den signifikante grænse på 3,5’ er der stadig forbedringsmuligheder. Det ser også ud til at gælde for SMV’erne, som ikke en gang opnår et gennemsnit svarende til ’i nogen grad’. Resultatet tyder på, at SMV’erne har et stykke arbejde foran sig med hensyn til at styrke strategien på ESG-området, hvis de ønsker at sikre den fortsatte konkurrencekraft”.

Når det handler om modenhed i anvendelse af ESG-data er der ligeledes godt gang i udviklingen. Undersøgelsen viser, at det igen og forventeligt er de store virksomheder, der er længst fremme. 36 procent af de store virksomheder svarer således, at ’de indsamler og analyserer ESG-data ved brug af software’, og at de ’i nogen grad’ gør brug af automatiserede løsninger. Det samme gør sig gældende for 15 procent af SMV’erne. 

Undersøgelsen viser også, at én ud af tre SMV’er slet ikke er begyndt at fokusere på ESG-data endnu, mens det samme tal er 0 procent for de store virksomheder.

Figur 3: Hvor er ansvaret for ESG-implementeringen placeret i jeres virksomhed?. Foto: SCM Panelet

Ansvaret er hos toppen for 40 %
Cirka 40 procent af virksomhederne har placeret ESG-ansvaret hos topledelsen, se figur 3. ”Det er et positivt, at virksomhederne hovedsageligt forankrer ansvaret for ESG i topledelsen på tværs af størrelse. Succes på området kræver nemlig topledelsens opmærksomhed for at sikre ressourcer og prioritering”, fortæller Jan Stentoft.

42 procent af de store virksomheder svarer, at ESG-ansvaret er placeret hos et bæredygtighedsteam; mens det kun gælder for 18 procent af SMV’erne. Jan Stentoft peger på, at forskellen formentlig skyldes manglende ressourcer hos SMV’erne og tilføjer: ”Ingen angiver, at ansvaret ligger hos supply chain organisationen, men cirka 9 procent svarer, at det ligger hos ’indkøb’. ESG er dog et ansvar for hele virksomheden, og en placering af ansvar kan sagtens være et ressourcespørgsmål. På den anden side har SMV’erne jo også kunder, som har krav om ESG, hvilket ’salg’ som de første typisk stifter bekendtskab med”.

Læs den fulde rapport her.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.02.2025Maritimedanmark.dk

DESMI opkøber Nordan Marine

10.02.2025Maritimedanmark.dk

Svanehøj skal levere CO2-pumper til Project Greensand

10.02.2025Maritimedanmark.dk

Ny treårig overenskomst sætter fleksibilitet i højsædet

09.02.2025Maritimedanmark.dk

Dansk bygget Kystverk-skib opgraderes

07.02.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime hilser ny strategi velkommen

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Rift om at bygge verdens første skibstunnel

03.02.2025Maritimedanmark.dk

Tuco skal bygge nye skibe til Ghanas flåde

03.02.2025Maritimedanmark.dk

Flensborg Værft er formentlig reddet

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark