Singapore-værft rejser modkrav mod Maersk i voldgiftssag
Singapore-værftet Seatrium har indledt en voldgiftssag mod Maersk Offshore Wind med mia-krav efter Maersks opsigelse af kontrakten på et næsten færdigt installationsfartøj til havvind.
Installationsfartøjet var ifølge værftet 98 pct. færdigt, da Maersk Offshore Wind annulerede ordren i oktober.. Foto: Maersk Offshore Wind
Maersk annullerede i oktober aftalen på det 98 procent færdigbyggede installationsfartøj, hvilket Seatrium betegner som en uberettiget opsigelse, skriver Maritime-Executive.
Maersk har ifølge værftet hidtil kun betalt 20 pct. af kontraktsummen, der angiveligt lyder på 475 mio. dollar - godt 3 mia. kr.
Seatrium kræver nu, at kontrakten erklæres gyldig, og at Maersk Offshore forpligtes til at opfylde sine betalingsforpligtelser.
Fartøjet, der blev søsat i maj 2025, er udviklet af det tidligere Maersk Supply Service – nu Maersk Offshore Wind – som led i en satsning på installationsfartøjer til havvind. Skibet var tiltænkt brug i USA og er udstyret med et særligt system til at modtage komponenter via feeder-fartøjer og lever op til de særlige amerikanske Jones Act-krav.
WTIV’en er chartret til Empire Wind ud for New York, og Seatrium oplyser, at de undersøger mulighederne for et direkte samarbejde med projektet, mens voldgiftssagen verserer.
Ifølge værftet kan havvindinstallationsfartøjet leveres 30. januar 2026.
-emte
