Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs
”For os handler Sensemakers ikke kun om teknologi, men om at skabe reel værdi i forståelsen af havet.” Sådan siger Søren Femmer Jensen, en af de to grundlæggere af virksomheden Sensemakers, der med sine autonome fartøjer har store ambitioner om at komme verdens have til undsætning.
Jakob Brömauer og Søren Femmer Jensen er grundlæggere af Sensmakers.. Foto: Sensemakers
Sensemakers arbejder målrettet på at gøre miljødata fra havet langt mere tilgængelige, og ambitionen er at skabe løsninger, der kan følge udviklingen i havmiljøet tættere, hyppigere og mere præcist end nogensinde før, fortællerne grundlæggerne i Danske Maritimes serie af iværksætterportrætter.
Fra Porsche Engineering til maritim deeptech
Grundlæggerne, Søren Femmer Jensen og Jakob Brömauer, mødtes på Bornholm, hvor sidstnævnte var flyttet til med sin familie efter fem år som udvikler hos Porsche Engineering. På solskinsøen midt i Østersøen blev de to enige om at lave en deeptech virksomhed med fokus på dataindsamling om havmiljøet. Det viste sig at være et godt match.
Søren har en uddannelsesbaggrund som cand.merc. og har startet en række virksomheder tidligere. Han udvikler den kommercielle del og står for fundraising, partnerskaber og markedsføring af virksomheden, mens Jakob er ansvarlig for den tekniske udvikling. Efterfølgende er en tredje partner Carl Andreasen kommet ind som medejer i virksomheden og står med ansvar for udvikling af det maritime autonomisystem til navigation. Vi har taget en snak med den ene af grundlæggerne Søren Femmer Jensen.
”For os handler Sensemakers ikke kun om teknologi, men om at skabe reel værdi i forståelsen af havet. Jakob og jeg fandt sammen på Bornholm, hvor vi havde mulighed for at tænke mere åbent og eksperimentere i et tempo, der gav plads til nye idéer. Østersøen blev så at sige vores laboratorie, og det var her, vi mærkede, at vores kompetencer og tilgang supplerede hinanden på en måde, der kunne løfte projektet langt videre, end vi først havde forestillet os. Da Carl kom ind i teamet med sin ekspertise i maritim autonomi, blev det tydeligt, at vi var ved at opbygge noget, der havde teknisk tyngde ud fra et stærkt fælles engagement i havmiljøet,” siger Søren Femmer Jensen.
USV-teknologi skal løfte vores forståelse af havet
”Det er vores mål at skabe en kosteffektiv USV-platform, der gør det muligt at automatisere og opskalere marin dataindsamling eksponentielt. Ved at skabe mere og bedre data om havmiljøet fra vandoverflade til havbund bliver der et bedre grundlag for at planlægge og træffe beslutninger, der sikrer maritime industriers samspil med de blå økosystemer.
Det handler både om at beskytte naturområder, men også dokumentere effekten af naturpositive løsninger i industrien, hvor der skabes nye habitater og levesteder for planter,” fortæller Søren Femmer Jensen.
Som et nyt forretningsben er Sensemakers ved at udvikle løsninger til automatiseret overvågning af infrastruktur og maritim sikkerhed blandt andet i havneområder. Ved hjælp af små docking stationer har virksomheden fundet en effektiv måde at holde de elektriske USV’er i drift og i vandet året rundt.
”Vi befinder os i et tidspunkt, hvor behovet for præcise havmiljødata eksploderer. Havvind, kystnære aktiviteter og beskyttelsen af kritisk infrastruktur skaber nye krav til overvågning og dokumentation, som traditionelle forskningsskibe ikke altid kan løse. Her kan små, energieffektive og ubemandede fartøjer spille en nøglerolle. Vores ambition er at gøre adgang til havdata bredt tilgængeligt ved at kombinere sensorer, robotisk mobilitet, netværkskommunikation og på sigt AI-baseret styring. Det giver mulighed for langt mere systematisk, kontinuerlig og omkostningseffektiv dataindsamling året rundt, og det er præcis den type beslutningsgrundlag, både myndigheder, forskning og industri efterspørger i dag,” siger Søren Femmer Jensen og fortsætter:
”Vi vil gerne sætte en ny standard for maritim autonomi og vise, at små ubemandede fartøjer kan være i sikker drift på havet gennem remote operationer og på sigt opnå fuld autonomi ved hjælp af AI baseret styring og antikollision software,” fortæller Søren Femmer Jensen.
Kunderne er f.eks. myndigheder, der har til opgave at overvåge det maritime miljø.
Medlemskab hos Danske Maritime styrker indsigt i branchen
”Vi har været medlem af Danske Maritime siden april 2025. Vi søgte om medlemskab, fordi vi kunne se en værdi dels i at kunne sparre med organisationens medarbejdere, men dels også i at vi kunne deltage på konferencer, internationale fremstød og lignende, som organisationen arrangerer. Desuden har det været positivt at få et større kendskab til de øvrige virksomheder i den maritime industri,” siger Søren Femmer Jensen.
Foto: Sensemakers
Foto: Sensemakers
