Taiwanrederi indgiver konkursbegæring
Flere selskaber under det Nobu Su-ledede taiwanesiske rederi Today Makes Tomorrow (TMT) har indgivet konkursbegæring under kapitel 11 i Houston, USA. 23 af virksomhedens enheder har indgivet begæringen som del af et større eftersyn af TMT, der begyndte for tre måneder siden.
"Jeg accepterer det fulde ansvar for de problemer TMT nu står over for, men jeg arbejder 18 timer i døgnet for at sikre, at dette store aktiv for Taiwans nationale økonomiske og globale forretnings omdømme ikke ødelægges på grund af uheldige omstændigheder uden for min kontrol", siger Nobu Su.
Konkursbegæringen kommer efter en hektisk aktivitet, hvor banker der har taget pant i en række TMT fartøjer har krævet tvangsauktioner i de seneste uger.
"Jeg vil have mine skibe på åbent hav, så de tjener penge til at betale mine lån, men bankernes aktiviteter bidrager til at forsinke en vellykket omstrukturering af forretningens shippingdel” siger Nobu Su.
Shipping magnaten mener, at kapitel 11 konkursbegæringen vil lette TMTs omstrukturering og vil hjælpe med at bringe TMT selskaberne tilbage til en langsigtet finansiel sundhed.
"I de seneste tre år, som blev indledt med den økonomiske afmatning i en kombination af faktorer har fået nogle af vores virksomheder til at indgive begæring efter kapitel 11. Den kritiske faktor er modenheden
af vores kreditfaciliteter hos vores store långivere, som har skabt et kortsigtet likviditet problem", siger virksomheden, der ellers har haft stor succes i de sidste 10 år.
Selskabet sagde, at administration under amerikansk konkurslovgivning vil betyde, at det ikke behøver at betale al sin gæld i en periode. Det vil gøre det muligt at generere indtægter til omstrukturering af virksomheden.
"Det betyder, for TMT-skibe, at den amerikanske domstol nu fører tilsyn med omstruktureringen for at undgå en brat lukning," sagde selskabet. "Domstolene tilskynder såvel den ramte virksomheden som dens kreditorer til at komme til en aftale om at finde mindelige løsninger på de forskellige behov hos kreditorerne og virksomheden", udtaler rederiet.
Den konkursbegæring kommer midt mægling involverer långivere og taiwanesiske myndigheder. Ifølge retten omfatter ansøgerne der har indgivet konkursbegæring ejerne af 17 skibe med 3,2 millioner dwt. Flåden består af otte VLCCs, en Capesize Bulker, en VLOC, tre car carriers, tre handysize Bulkers og én Kamsarmax.
Selskaberne New Flagship Investment, RoRo Linje Corp, Ugly Duckling Holding Corp, Great Elephant Corp, TMT Indkøb og TMT USA Shipmanagement, har også indgivet konkursbegæring. TMTs rådgivere er omstruktureringsfirmaet Alix Partners og advokatfirmaet Bracewell & Giuliani.
Kilde: TradeWinds