Sydbank: 2013 bliver lidt bedre
Der er ikke meget trøst at hente for tørlastrederierne i den seneste udgave af Sydbanks Shippingnyt. Banken forvenventer, at overkapaciteten fortsætter i bedste fald langt ind i 2013. Rateniveauerne bliver lavere, end vi tidligere ventede - men højere end i 2012.
Capesize-raterne er faldet markant i løbet af december, og oktober/novembers opblomstringen blev således kortvarig. Raterne i de mindre segmenter har i december vist små udsving på uattraktive niveauer. Brugtpriserne er faldet marginalt.
De bedre rateniveauer i produkttank er stort set fastholdt i december. Lidt bedre for LR1 og MR, men lidt lavere for LR2. Brugtpriserne er steget med ca. 1 procent ift. november.
Sydbank forventer, at fragtraterne stiger i 2013 i forhold til 2012 i takt med bedre balance i markedet. Perioderne med overskudsgivende rater bliver væsentligt længere end i 2012, men raterne bliver generelt lavere i 2013 end de aktuelle niveauer.
På containermarkededet er spotraterne faldet marginalt i december i forhold til november. Rateforhøjelsen på Asien-Europa 15. december blev gennemført med nogen succes, og som ventet efterfulgt af moderate ratetilbagefald.
Sydbanks forventer at oplægninger og indskrænkning af kapacitet skal forstærkes for at skabe bedre balance i markedet. Kapacitetstilgangen fortsætter i 2013, og rateudsvingene fortsætter i starten af 2013 indtil rederiernes dårlige indtjeningssituation fremtvinger en bedre prisdisciplin, så raterne samlet set bliver lidt bedre i 2013 end i 2012.
Kilde. Sydbank