Svanehøj slår sin egen produktionsrekord

I de første ni måneder af 2022 har produktionen hos Svanehøj kørt en større omsætning igennem, end de nogensinde før har gjort på et helt år. Hemmeligheden bag succesen er at tildele udvalgte produktionsfolk nye roller.

Produktionsplanlægning.

Pumpespecialisten Svanehøj investerer i disse år et tocifret millionbeløb i en omlægning af produktionen med nye maskiner og robotter for at understøtte sin vækststrategi.

Forandringerne i produktionen har allerede medført et markant bedre flow, og Svanehøj kører nu betydeligt flere ordrer igennem, end de gjorde for bare et år siden. Faktisk så mange, at den hidtidige produktionsrekord fra 2015 er slået allerede tre måneder før årets afslutning.

Men det er hverken maskiner eller robotter, der er den primære årsag til udviklingen. Det er derimod medarbejderne. Svanehøj valgte i starten af året at tildele tre af de ansatte i montagen en sideløbende rolle som produktionskoordinatorer.

Deres opgave er i grove træk at holde styr på, om deres respektive teams får løst de opgaver, der er planlagt, og om de har alt, hvad de skal bruge for at løse dem.

”Der er ikke tale om en ledelsesrolle, men en opgavekoordinerende funktion, og organisatorisk har det været en kæmpe succes. Det samarbejde, der er opstået mellem værkfører, planlægning og produktionskoordinatorer, er meget kraftigt medvirkende til, at det er lykkedes os at køre en meget større omsætning igennem. Det endda i et år, hvor vi har været voldsomt udfordret i både den indgående og den udgående logistik”, siger Mikkel Bülow Bundgaard Sørensen, der er Head of Production hos Svanehøj.

De nye produktionskoordinatorer – Poul Peter Pedersen, Anders Rosenbeck og Christian Hostrup – har i gennemsnit arbejdet i produktionen hos Svanehøj i mere end 20 år. Det er meget erfarne og respekterede folk, der brænder for deres arbejde og for virksomheden.

”De har alle en enorm produktviden, som man ikke bare lige kan slå op i en bog. Når vi snakker dag-til-dag-operationer, er det dem, der har den vigtige viden. Betydningen af at bringe den viden i spil i planlægningen har været uvurderlig”, siger Mikkel Bülow Bundgaard Sørensen.

Tidligere kunne der gå lang tid, fra en ordre blev sat i gang, og til den var kørt igennem, især fordi folkene undervejs måtte vente på komponenter. Det resulterede i spildtid og manglende overblik.

I dag gennemføres ordrer hurtigere, fordi de først igangsættes, når produktionskoordinatorerne har sikret, at alle nødvendige komponenter er tilgængelige og inden for rækkevidde. Det er pull i stedet for push.

”Før i tiden var det værkføreren, der sad med det hele. Men fordi vores ordreindgang de seneste år er vokset så meget, har det været nødvendigt at uddelegere noget af ansvaret for at følge med. Samtidig er produktionen blevet langt mere kompleks at håndtere. I dag er alle ordrer kundetilpassede, og vi har over 100 varenumre på hver opgave. Ved at inddrage de udførende i den løbende planlægning har vi fået et bedre overblik og en større fleksibilitet. Vi får sendt meget mere ud ad døren og har markant færre varer i arbejde”, siger Peer Mortensen, der er Senior Master Planner i Svanehøj.

Kilde: Svanehøj

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Fayard fastholder omsætning og resultat

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt maritimt datacenter på vej

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Millionbevilling skal styrke dansk skibsbygning

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Ærgerligt at forsvarsministeren mangler tillid til dansk erhvervsliv

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Sjældent specialkøretøj indtager Limfjorden

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Cosco afgiver gigantisk ordre på nye skibe

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Regelforenkling stor fordel for den maritime industri

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course