Støtte til seks grønne maritime projekter
Den maritime omstillingspulje uddeler for første gang penge til grønne demonstrationsprojekter. Der er blandt andet givet penge til bygning af skibe i nye og lettere materialer og til udvikling af nye og mere energibesparende trawl til fiskeskibe. Der er ydet støtte til i alt seks projekter.
”De seks projekter er præget af en høj grad af medfinansiering fra erhvervets side. Det er et stærkt partnerskab, der kan bidrage til at realisere regeringens ambition om, at fremtiden for Det Blå Danmark er grøn. Vi giver penge til konkrete projekter, der kan være med til at fremme den grønne omstilling af skibsfarten. Det er godt for miljøet, og det er godt for væksten og beskæftigelsen i Det Blå Danmark”, udtaler erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen.
Fælles for de seks projekter er, at de bidrager til en mere grøn og energivenlig skibsfart. Den maritime omstillingspulje er en del af regeringens Vækstplan for Det Blå Danmark. Regeringen og Enhedslisten har afsat i alt 20 millioner kroner til puljen i 2013. Puljen kan give penge til projekter, der demonstrerer nye ressourceeffektive, grønne maritime løsninger.
”Nye internationale klima- og miljøkrav for skibsfarten betyder, at der vil være en stigende international efterspørgsel efter grøn maritim teknologi. Med omstillingspuljen vil vi gerne hjælpe danske virksomheders muligheder for at udvikle nye løsninger, der kan imødekomme den internationale efterspørgsel. Det skaber på sigt forhåbentlig også nogle nye maritime arbejdspladser i land. Det glæder mig, at der har været så stor interesse for den maritime omstillingspulje, som er med til at realisere regeringens ambitiøse klima- og miljøpolitik”, siger Annette Vilhelmsen.
Nedenfor følger en kort beskrivelse af de seks projekter.
a) Nyudviklet energibesparende kegletrawl Projektet handler om udvikling af ny type trawl (fiskenet) uden bindinger, der giver mindre vandmodstand/friktion og dermed er energibesparende.
b) Danmarks Grønne og CO2 neutrale NÆSSUND-færge Projektet omhandler bygning af en 30 m lang kompositfærge med kapacitet til 12 biler og 100 passagerer forsynet med el-drift.
c) Marine Energy Optimization (MEO) – ”værktøj til implementering af SEEMP forbedringer” Projektet omhandler opstilling af beregningsmodeller, der skal klarlægge alle former for energiforbrug på et skib, fx belysning.
d) Udvikling og test af ukonventionel propeller-løsning til retrofit og nybygninger Projektet handler om udvikling og test af en ukonventionel propellerløsning (fremdriftsløsning) til retrofit og nybygningsmarkedet. Løsningen forventes at give et væsentligt reduceret brændstofforbrug på skibe og dermed mindre miljøbelastning.
e) KOMpositoverbygninger til større PASsagerskibe (KOMPAS)
Projektet vil demonstrere, at danske værfter kan tilbyde at ombygge overbygningsstrukturer (den struktur som bygges ovenpå skroget) til passagerskibe ved at erstatte stål med letvægtsmaterialer. Projektet vil videreudvikle og forbedre processen for anvendelse af brandsikringsregler ved anvendelse af komposit i skibe og komme frem til en ’good practice’. Det kan få afgørende betydning for at fremme anvendelsen af komposit på skibe, og dermed udnytte vækstpotentialet.
f) TRI-WIND fartøj – letvægtsskibe til offshore serviceindustrien Projektet vedrører udvikling og demonstration af et servicefartøj med kulfiber komposit skrog og overbygning målrettet havvindmøller. Desuden er projektets formål at demonstrere reduktion af udledning og brændstofforbrug.
Kilde: Erhvervs- og vækstministeriet