Stena RoRo leverer første E-flex til Brittany
Galicia er det første af tre færger i E-flex-klassen, som det franske rederi Brittany Ferries har bestilt hos Stena RoRo, der har i alt ni skibe af typen i ordre på et kinesisk skibsværft. Den netop leverede fragt- og passagerfærge har fået sløjfet et bildæk til fordel for flere kabiner.
“Galicia er speciel, fordi hun er det første i E-Flex-serien, der leveres til en ekstern kunde,” siger Per Westling, CEO i Stena RoRo. “Designet er tilpasset Brittany Ferries specielle ønsker, og værftet har været i stand til at levere til tiden trods den igangværende pandemi, hvilket vi er meget glade for,” tilføjer topchefen i det svenske rederi.
Galicia har fået udvidet antallet af kabiner fra 175 til 343, ligesom skibet er blevet udstyret med to scrubbere - en for hver hovedmaskine - og to ekstra redningsflåder på grund af den større passagerkapacitet.
Det 215 meter lange og 28 meter brede skib har en kapacitet på 3.100 lanemeter og plads til 1.100 passagerer og besætningsmedlemmer.
Brittany Ferries har chartret færgen på en langtidsaftale og modtager de næste to i 2022 og 2023. De vil begge være bygget til LNG drift.
De to første skibe i serien er leveret til Stena Line og indsat på henholdsvis Holyhead-Dublin og Belfast-Liverpool.
Også danske DFDS har bestilt en E-flexer på en langtids-charter-aftale. Skibet leveres efter planen i 2021, oplyser Stena RoRo i en pressemeddelelse.
Stena Line vil modtage sit tredje skib i serien næste år, hvor det også bliver indsat på Belfast-Liverpool ruten, mens de sidste to vil være forlængede versioner til levering i 2022.
Kilde: Stena RoRo