Stena Nautica skal på værft efter uheld
Foreløbige undersøgelser tyder det på, at det var en fejl ved skibets automatiske navigationsanlæg, der gjorde, at færgen sejlede på molen, da mandskabet ikke havde tid til at rette kursen, da den manuelle styring automatisk slog til.
”Derefter overgik den (navigationsanlægget, red.) over til manuelt. Men da er skaden sket, og man kan ikke nå at stoppe den. Så gik den på molen, forklarer salgs- og marketingschef Thomas Christiansen fra Stena Line til TV2/Østjylland.
Det lykkedes tirsdag at lappe revnen på fem meter på Stena Nautica, der tirsdag klokken 00.40 sejlede ind i en mole i Grenaa havn. Revnen befandt sig under vandlinjen ved maskinrummet, der nu er pumpet tom for 800 kubikmeter vand.
Det kommer til at tage et par dage at rengøre maskinrummet der er helt indsmurt i olierester. Dampene er i øjeblikket så voldsomme, at man ikke kan komme i gang med arbejdet.
Stena Line har besluttet, at skibet herefter skal på værft og repareres. Det er endnu ikke besluttet hvilket, men Fayard i Lindø Industripark er inde i billedet. Det kan dog også blive et svensk værft, der får opgaven.
Rederiet ved ikke, hvor længe færgen skal være ude af drift. Det er derfor endnu ikke besluttet om man bare skal aflyse afgangene eller forsøge at skaffe en erstatningsfærge.
I forbindelse med tømningen af maskinrummet er der også blevet pumpet en mindre mængde olie ud i havnebassinet. Da der var udlagt flydespærringer omkring færgen, er det dog en forholdsvis let opgave at fjerne forureningen.
Kilde: TV2/Østjylland.