Stena Line vil sejle elektrisk over Kattegat
Stena Line, Frederikshavn Kommune og Frederikshavn Havn har indgået en historisk aftale, hvor parterne forpligter sig til at gøre ruten Frederikshavn-Göteborg til den første emissionsfrie færgerute af sin slags i verden med to fossilfrie, batteridrevne Stena Elektra-færger.
Aftalen, der blev indgået mandag, betyder, at Stena Line senest i 2030 vil indsætte to emissions- og fossilfrie færger på den populære rute mellem Danmark og Sverige.
”Vores ambition er at lede udviklingen mod fossilfri søfart og bæredygtig transport til søs. Stena Line har bundet Danmark og Sverige sammen på tværs af Kattegat siden 1963, så i dag er en helt særlig dag. At vi i dag kan tage denne for os så historiske rute og føre den længst muligt ind i fremtiden med forpligtigelsen til to Stena Elektra-færger gør mig ekstra stolt”, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line.
Færgerne er en vigtig brik i Stena Lines mål om at reducere sine samlede udledninger af CO2 med 30 pct. inden 2030. Men rederiet kan ikke klare opgaven alene. Der er brug for politisk opbakning, de rette rammebetingelser samt ikke mindst partnerskaber på tværs af transportbranchen. I den forbindelse forpligter Frederikshavn Havn som samarbejdspartner sig til sikre den nødvendige infrastruktur i havnen og i baglandet, skriver Stena Line i en pressemeddelelse.
”Frederikshavn Havn deler de høje og grønne ambitioner for færgetransporten, som muliggør projektet. Ligeledes viser byens virksomheder og DNA en unik evne til forandring, som også gør sig gældende for den grønne omstilling. At vi over tid gør os uafhængige af fossile brændstoffer på ruten Frederikshavn-Göteborg er ikke blot et positivt skridt for os, men for hele Kattegatregionen,” siger Mikkel Seedorff Sørensen, administrerende direktør for Frederikshavn Havn.
Færgerne bliver verdens første fossilfrie RoPax-fartøjer i denne størrelse og vil måle omkring 200 meter med omkring 3.000 lanemeter kapacitet til biler og lastbiler samt plads til mellem 1.000 og 1.500 passagerer.
Færgernes batterier får en kapacitet på omkring 60-70 MWh og får brug for en times opladning mellem hver afgang.
Kilde: Stena Line.