Stena Bulk sænker energiforbruget
Det svenske tankskibsrederi Stena Bulk, der er blandt verdens største, fokuserer målrettet på at sænke energiforbruget. Det skal ske ved fortsat at sejle langsomt, og så skal ny teknologi hele tiden maksimere energieffektiviteten.
”I dagens marked er det meget vigtigt, at vi skibsredere udnytter vores eksisterende flåde på den bedst mulige måde fra et energi- og miljøperspektiv og nøje undersøger potentialet for forbedring, både teknologisk og driftsmæssigt”, siger Erik Hånell, adm. direktør i Stena Bulk.
I dag udgør bunkeromkostningerne mere end 60 procent af de samlede fragtomkostninger. I tilfældet med et moderne 160.000 dwt Suezmax-tankskib skal fragtraten gennemsnitligt beløbe sig til 40.000 dollar pr. dag for at retfærdiggøre en hastighedsforøgelse på 0,5 knob. Med andre ord skal fragtraten fordobles for, at bare en lille hastighedsforøgelse kan komme på tale.
”I de senere år har vi udvidet vores flåde med et antal egenudviklede Suezmax-tankskibe i den højeste miljøklasse. Vi fokuserer i vores strategiske investeringer på energieffektivitet og med hjælp fra vores tekniske udviklingsafdeling er vi altid med helt fremme, når det gælder sikkerhed og miljø. Men de eksisterende skibe bliver også evalueret med henblik på at spare brændstof”, siger Erik Hånell.
Det kan for eksempel gøre en stor forskel for brændstofforbruget, hvis man justerer på skibsskrue og bulb.
Det er lykkedes for Stena Bulk at spare mere end 65 millioner svenske kroner i brændstof i løbet af de sidste 12 måneder som resultat af nedsat hastighed og energiforbedrende tiltag.
Kilde: Stena Bulk