Søulykkesrapport om Svendborg Mærsk
Den Danske Maritime Havarikommission har nu offentliggjort sin søulykkesrapport om hårdtvejrsskade på Maersk Lines containerskib Svendborg Mærsk den 14. februar 2014, hvor skibet ud for den franske kyst mistede 517 containere.
Den 13. februar 2014 klokken 15.30 afgik det danske containerskib Svendborg Mærsk fra Rotterdam i Holland. Skibets destination var Suezkanalen og efterfølgende Fjernøsten. Skibsføreren forventede at møde ugunstige vejrforhold på ruten, dog uden at vejrudsigten gav anledning til bekymring.
Den følgende dag, da skibet havde forladt Den Engelske Kanal, begyndte vejrforholdene at forværres. Om eftermiddagen rullede skibet pludseligt og uden varsel ekstremt, og et stort antal containere faldt over bord.
Tidligt på aftenen rullede skibet igen pludseligt og voldsomt til 41° til bagbord. Også denne gang faldt et stort antal containere over bord. Skibsføreren anså nu situationen for at true sikkerheden om bord. Han aktiverede generalalarmen for at samle besætningsmedlemmerne.
Senere på aftenen vurderede han, at vejret nu ikke længere udgjorde en umiddelbar fare for skibets sikkerhed.
Svendborg Mærsk fortsatte mod Malaga i Spanien for at få skibet repareret og få fjernet ombordværende beskadigede containere. Skibet ankom den 17. februar 2014 klokken 17.15.
Surringsgrej til 600-700 containere var blevet beskadiget under hændelsen. Optællingen af containere viste, at 517 containere var blevet tabt over bord. Ud fra fragtdokumenterne blev det fastslået, at ud af disse var der 75 containere, som indeholdt fragt, og at de resterende 442 enheder var tomme. Yderligere 250 containere var blevet beskadiget.
En række faktorer var sammenfaldende og forårsagede hændelserne og de efterfølgende konsekvenser. I analysen har DMAIB behandlet emner såsom skibsførerens beslutningstagen og de oplysninger, der var til hans rådighed, samt optimeringsprocesser og skibets evne til at modstå ugunstige vejrforhold.
Havarikommissionen har modtaget oplysninger om forebyggende tiltag fra Maersk Line.
Den Danske Maritime Havarikommission har udarbejdet en søulykkesrapport på engelsk, som er tilgængelig HER
Kilde: Den Maritime Havarikommission