Søulykkesrapport om overbordfald
Den 29. september 2016 faldt en inspektør af en lodslejder og i vandet ved overførsel fra forsyningsskibet Skawlink III til tankskibet Nord Gardenia på Skagens Red. Han blev reddet i løbet af ca. tyve minutter. På trods af heraf døde inspektøren som en følge af ulykken.
En 47-årig sjællænder druknede ved 2-tiden, da han skulle ombord på et skib cirka fem kilometer øst for Skagen. Manden, der var montør, var med en lodsbåd bragt ud fra Skagen og skulle ombord på skibet Nord Gardenia for at foretage en reparation.
Han blev efter godt 10 minutter bjerget og efterfølgende med redningshelikopter fløjet til Aalborg Universitetshospital, hvor han ved ankomsten blev erklæret død.
Det var en rutineopgave for de involverede parter. De havde alle overvejet og udarbejdet planer for sikker overførsel og nødberedskab i tilfælde af overbordfald. Inspektøren havde erfaring med at borde skibe til søs, og han bar en oppustelig redningsvest og forblev tæt på begge skibe. Vejret var fint årstiden taget i betragtning alligevel omkom han.
Formålet med den Maritime Havarikommissions undersøgelse af ulykken var at fastlægge de omstændigheder, der førte til inspektørens fald fra lodslejderen og finde grunden til, hvorfor de involverede parters beredskabsplaner ikke gjorde det muligt at redde inspektøren, før han druknede.
Fokus for undersøgelsen var de involverede parters (Nord Gardenia, Skawlink III og MAN Diesel) praksis, nedskrevne procedurer og nødberedskab. Den Maritime Havarikommission har udarbejdet en søulykkesrapport på engelsk, som er tilgængelig HER.
Kilde: Den Maritime Havarikommission