Skibsværfterne har fået travlt
De fleste større skibsværfter i Fjernøsten oplever stigende aktivitet, da rederierne placerer flere nybygningsordrer. Hvis det fortsætter sådan, vil man snart opleve fortsat stigende nybygningspriser, vurderer skibsmæglerfirmaet Fearnleys i en ny markedsundersøgelse.
”Selvom mange af de seneste ordrer er options, ser det ud til, at indstillingen er ved at ændre sig og, at rederne ønsker mere tonnage. Hvis den nuværende aktivitet får overhånd, vil priserne fortsætte med at stige”, hedder det blandt andet i rapporten fra Fearnleys.
Ifølge Fearnleys er de gennemsnitlige priser for at få bygget capesize-, panamax- og handymax-bulkskibe hhv. 57 millioner, 31,5 millioner og 29 millioner dollar, mens det gennemsnitligt koster 102 millioner, 68 millioner og 55 millioner dollar at få bygget hhv. VLCC’er, suezmax-skibe og aframax-skibe.
Danmarks Skibskredit vurderer dog omvendt, at nybygningspriserne i den nærmeste fremtid fortsat vil være på et relativt lavt niveau, om end Danmarks Skibskredit også indrømmer, at mange nye kontrakter på nybygninger i 2013 og starten af 2014 har tilladt værfterne at hæve priserne.
Danmarks Skibskredit vurderer, at skibsværfterne har været igennem en konsolideringsproces, hvor de ineffektive værfter har lukket kapacitet på grund af frygt for, at efterspørgslen vil falde i de kommende år.
Desuden skriver Danmarks Skibskredit i sin seneste Shipping Market Review fra maj måned, at man sandsynligvis vil se, at ældre skibe bliver hugget op før tid, blandt andet fordi teknologiske fremskridt forbedrer brændstofeffektiviteten i nye skibe.
Kilde: TradeWinds