Skibsfart kan hjælpe EU til vækst
Skibsfarten kan som branche være med til at skabe vækst i EU efter flere år med økonomisk krise. Det kræver, at EU i højere grad anerkender vækstpotentialet og vælger globale løsninger frem for regionale. Det viser en ny rapport fra Danmarks Rederiforening.
”Verdens bindes i høj grad sammen af europæiske rederier, som skaber vækst og udvikling globalt og sikrer en global samhandel, som kommer alle til gode. Alene dansk skibsfart tegner sig for 10 procent af verdenshandlen, og danske rederier går forrest internationalt, hvad angår kvalitet og ansvarlighed. Vi har brug for et stærkt EU, som forstår vigtigheden af frihandel og effekten af EU-lovgivningen
og som i det hele taget forstår, at skibsfarten er en afgørende sektor for EU, i dag og i fremtiden,” siger Adm. direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen.
Den danske og europæiske skibsfart har kolossal betydning for handel, vækst og beskæftigelse i EU. Alene i Danmark er op mod 100.000 beskæftiget inden for Det Blå Danmark, mens 590.000 personer i Europa arbejder for skibsfarten. I Danmark leverer rederierne det største enkeltbidrag til den danske betalingsbalance, senest over 200 milliarder kroner i 2013.
Skibsfartens mulighed for at skabe vækst i EU er dybt afhængig af, at EU indgår flere frihandelsaftaler, holder igen med regional særlovgivning, der skader den globale konkurrenceevne, og langt bedre udnytter sin størrelse og internationale status til at løse globale udfordringer som pirateri og miljø- og klimaproblemer.
Sådan lyder hovedpointerne i rapporten ”From Stem to Stern: Danish Shipowners’ Recommendations to the EU”, som Danmarks Rederiforening netop har offentliggjort.
Tre af verdens fem største søfartsnationer er fra EU: Grækenland, Danmark og Tyskland, i nævnte rækkefølge. Europas største søfartsnation er Norge, der ikke er medlem af EU.
Kilde: Danmarks Rederiforening