Skatteministeren besøger Skagen Havn
Det nordjyske rederi Saga Shipping lægger dæk til, når skatteminister Karsten Lauritzen mandag besøger Skagen Havn. Her får ministeren et indblik i de betydelige erhvervsaktiviteter, der er knyttet til servicering af de mange skibe, der sejler nord om Skagen.
Samtidig sætter besøget fokus på udfordringerne for nogle af Danmarks mindre rederier, der er ramt af usikkerhed om det såkaldte destinationskrav. Det har de to nordjyske rederier, Saga Shipping og ALBA Tankers, senest fået at mærke.
SKAT vurderer nemlig, at levering af forsyninger til andre skibe, som er de to rederiers kerneforretning, ikke lever op til det såkaldte destinationskrav, der gør det muligt at sejle under den konkurrencedygtige søfartsbeskatning. En række danske rederier er i større eller mindre grad ramt af den problemstilling.
Danmarks Rederiforening har derfor inviteret skatteminister Karsten Lauritzen til Skagen for at mødes med de to rederier og få et nærmere indblik i vilkårene for de nordjyske rederier.
”Jeg ser altid frem til at komme ud og besøge dansk erhvervsliv. Det giver værdifulde erfaringer, som jeg kan bruge i mit politiske arbejde. En række rederier, som nordjyske Saga Shipping og Alba Tankers, er udfordret af det nuværende destinationskrav i tonnageskattelovgivningen. Jeg har derfor bedt Skatteministeriet undersøge, om reglerne kan justeres inden for EU-retten. Hvis det er muligt at lempe kravet, vil regeringen gerne overveje dette sammen med Folketinget”, siger Karsten Lauritzen.
Underdirektør i Danmarks Rederiforening Jacob K. Clasen glæder sig over, at skatteministeren har sat gang i undersøgelsen af det danske destinationskrav. En hurtig løsning er afgørende for, at de berørte rederier kan fortsætte deres vækst i Danmark under dansk flag.
”Jeg glæder mig til at stævne ud sammen med skatteministeren ombord på et af Saga Shippings skibe. Det giver mulighed for at vise de spændende aktiviteter, og hvordan det danske destinationskrav risikerer at spænde ben for konkurrenceevnen. Det er meget positivt, at ministeren afsætter tid til at besøge danske rederier og lytte til deres udfordringer. Vi håber at der kan findes en hurtig løsning, så de danske regler ikke er langt over restriktive end landene omkring os,” siger Jacob K. Clasen.
Danske rederier er udfordret af, at SKAT fortolker EU's’ regler mere restriktivt, end myndighederne i andre EU-lande. Det er EU’s retningslinjer for maritim statsstøtte, der fastlægger rammerne for EU-landenes forskellige nettoløn- og tonnageskatteordninger.
Retningslinjerne tillader, at maritim transport mellem destinationer omfattes af de konkurrencedygtige nettoløn- og tonnageskatteordninger. Retningslinjerne præciserer dog ikke, hvordan det såkaldte destinationskrav skal fortolkes.
Denne fortolkning er derfor overladt til de danske skattemyndigheder, der har valgt en omstridt fortolkning, hvor en destination enten skal være en ”havn eller et fast anlæg til søs”, fx en boreplatform eller vindmølle.
Det er ifølge Danmarks Rederiforening problematisk, da skibe ikke kun sejler mellem havne og faste anlæg (havvindmølle, borerig). Der er også tilfælde, hvor de sejler mandskab og forsyninger (fx brændstof) ud til andre skibe, der ligger ved fx en boreplatform eller en havvindmølle. Altså samme type sejlads, men ikke ifølge de danske myndigheders fortolkning. Derfor verserer der pt. sager ved Landsskatteretten om fortolkningen, hvilket er kilde til uro i erhvervet.
For at afklare denne tvivl fremadrettet, er Skatteministeriet ved at undersøge om SKAT’s fortolkning af destinationskravet er mere restriktiv end hvad EU’s maritime statsstøtteretningslinjer tillader.
Kilde: Danmarks Rederiforening