Sidste rester af Wakashio er nu fjernet

18 måneder efter at den japanske bulkcarrier Wakashio i juli 2020 gik på grund og brækkede i to dele ved Mauritius, er det lykkedes det kinesiske bjærgningsselskab Lianyungang Dali Underwater Engineering at fjerne de sidste rester af vraget.

Arkivfoto.

Den forreste del af skibet blev i august 2020 slæbt ud på dybt vand og sænket. Den 75 meter lange agtersektion var ikke til at rokke, og måtte derfor fjernes stykke for stykke.

Den største opgave var at fjerne skibets 600 tons tunge hovedmaskine, der måtte løftes væk i eet stykke. Det skete i slutningen af sidste år, hvorefter resten af tiden er gået med at rydde op på havbunden, hvor vragdele var spredt op til en halv sømil fra ulykkesstedet.

Årsagen til at den 203.000 DWT store bulkcarrier gik på grund var, at skibet navigerede tæt på land for at besætningen kunne få forbindelse via deres mobiltelefoner.

Kaptajnen og styrmanden gav hinanden skylden for beslutningen, og begge blev idømt en fængselsstraf på 20 måneders plus en bødestraf, for ikke at føre skib på forsvarlig vis. De var også begge berusede da grundstødningen skete.

Den japansk ejede og panamansk indregistrerede bulkcarrier var undervejs fra Kina til Brasilien for at hente ny last, da den gik på grund i et naturfølsomt kystområde på Mauritius den 25. juli 2020.

Skibet sejlede i ballast men havde 3.800 tons brændstof om bord. Mindst 1.000 tons brændstof løb ud i havet efter grundstødningen, og endnu mere da skibet senere brækkede i to dele.

Redaktionen

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023