Shipping-magnaters kamp kulminerer i dag

Den norske shipping-milliardær John Fredriksen er i hård kamp med den belgiske Savery-familien om magten i belgiske Euronav, der er verdens største børsnoterede transportør af råolie. Fredriksen har købt stort op i selskabet, som han ønsker at fusionere med sit eget Frontline, men Savery kæmper i mod.

Savery-familien kæmper for at beholde magten. Marc Saverys (2. fv.) med sønnerne Alexander, Ludovic og Michel. Foto: CMB.

Savery-familien foretog onsdag det sidste opkøb af aktier og råder inden generalforsamlingen i dag over 18,5 pct. af aktiekapitalen. Fredriksen har købt op gennem selskabet Famatown Finance og sidder med omkring 12 pct., men han er ikke alene med sit ønske om at fusionere Euronav med Frontline og dermed skabe verdens suverænt største råolie-tankskibsrederi.

Han bakkes op af andre investorer og af Euronav´s topchef, Hugo De Stoop, der ser muligheder for at frigøre store effektivitetsgevinster og omkostningsbesparelser ved en fusion med Frontline, der vil skabe en gigant med en markedsværdi på over 4 mia. dollar.

Men Servery-familien vil hellere lægge Euronav sammen med familiens brint og ammoniak shipping selskab CMB.Tech og bruge de penge, der tjenes i Euronav på at understøtte et grønt skifte til hydrogen og ammoniak. De vil med andre ord ud af den traditionelle olieforretning.

Den belgiske familie har dog lige det problem, at det ikke alene er topchefen, der er imod deres plan. Det er også et flertal i den nuværende bestyrelse.

Derfor er det afgørende for Euronav´s videre skæbne, om det lykkedes for Savery-familien at få tippet balancen i bestyrelsen på generalforsamlingen i dag.

Skulle Fredriksens forslag om en fusion vinde til sidst, vil Euronav´s aktionærer sidde på 59 pct. i det fusionerede selskab, mens Frontline´s vil have 41 pct. af aktierne.

Euronav råder over en VLCC og suezmax flåde på omkring 70 skibe.

Kilde: TradeWinds.

Artikler

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Fiskeribranchen samles i Aalborg

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Flere skibe har sænket farten

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Hirtshals Havn udvider direktionen

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Der er vækstpotentiale for grøn ophugning i Danmark

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Esbjerg-virksomhed er grøn foregangsvirksomhed indenfor skibsophugning

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

“Nu kigger også større rederier efter brugt udstyr”

Copyright 2023