Semco Maritime får stor opgave af Maersk
Semco Maritime har indgået aftale med Maersk Drilling om udbygning af beboelsesrig’en Maersk Guardian, der fra september 2016 skal indsættes på forskellige felter i den danske del af Nordsøen. Ordren er på et trecifret millionbeløb.
”Det er meget glædeligt, at en internationalt velanskreven operatør som Maersk Drilling vælger os. Det bekræfter os i, at vores strategi er konkurrencedygtig på et udfordret rig-marked”, siger Lars Skov Christensen, Senior Vice President hos Semco Maritime.
Ordren omfatter installering af nye beboelsesmoduler som supplement til allerede eksisterende indkvarteringsområder på jack-up rig’en. Semco Maritime vandt ordren i åben konkurrence med flere danske og udenlandske aktører.
Lars Skov Christensen tilskriver Semco Maritimes shipyard-in-a-box-koncept en stor del af æren for, at ordren gik hjem.
- Shipyard-in-a-box-konceptet er et billedligt koncept på fleksibilitet, der tillader os lynhurtigt at flytte vores rig-ingeniører hen, hvor arbejdet er. Vi kan rykke ud på få timer eller døgn, afhængig af opgavens karakter og hvor på kloden, vi skal hen. Konceptet minimerer samtidig vores faste omkostninger uden at gå på kompromis med kvaliteten, anfører Lars Skov Christensen.
Mærsk Guardian ligger p.t. i Frederikshavn, hvor den bliver liggende i hele renoveringsperioden. Den største del af Semco-ordren, nemlig selve konstruktionen af det nye beboelsesmodul, udføres i Gdansk i Polen. Herfra sejles hele bolig-karréen til Frederikshavn og monteres på rig’en, forklarer Vice President Nicolai Vejlgaard, der er hovedansvarlig for projektet:
- Vi har aldrig tidligere konstrueret så stort et beboelsesmodul. Størrelsen gør det ikke muligt for os at placere arbejdet på vores eget værft i Esbjerg, og derfor har vi lagt opgaven hos vores dygtige samarbejdspartnere i Polen, siger Nicolai Vejlgaard.
Det 142-værelses beboelsesmodul vejer 560 tons og anløber efter planen Frederikshavn til august, hvorefter hele enheden slutmonteres på et par uger.
Maersk Guardian har en benlængde på 157 meter og er bygget i Japan i 1986. Den er designet til at kunne være i drift hele året rundt i Nordsøen.
Kilde: Semco Maritime
