Sarfaq Ittuk får to år mere
Den grønlandske regering har indgået en servicekontrakt med Arctic Umiaq Line om passagerbefordring med kystskibet Sarfaq Ittuk for 2026 og 2027. Dermed får det aldrende kystskib endnu to år på mellem Qaqortoq og Ilulissat.
Foto: Arctic Umiaq Line
”Jeg er glad for, at det i samarbejde med Arctic Umiaq Line er lykkedes at forlænge kystpassagerbefordringen med Sarfaq Ittuk helt frem til og med udgangen af 2027. Sarfaq Ittuk har en historisk betydning i landet, og har igennem en lang årrække sikret sammenhængskraft og prisvenlig passagerbefordring til glæde og til gavn for det grønlandske samfund og vores besøgende turister”, siger Aqqaluaq B. Egede, Naalakkersuisoq for Sociale Anliggender, Arbejdsmarked, Boliger, Infrastruktur og Yderdistrikter.
Med den nye servicekontrakt fortsætter Sarfaq Ittuk sin vanlige sejlplan med én ugentlig frekvens til henholdsvis Nuuk, Maniitsoq, Kangaamiut, Sisimiut, Aasiaat, Qeqertarsuaq, Ilulissat, Qeqertarsuatsiaat, Paamiut, Arsuk, Qaqortoq samt Narsaq.
”Vi er fra Arctic Umiaq Line A/S glade for, at vores servicekontrakt med Grønlands Selvstyre er forlænget med to år. Dermed er kystpassager sejladsen med ’Sarfaq Ittuk’ sikret for årene 2026 og 2027. Servicen bliver en ugentlig frekvens sejlads mellem Qaqortoq og Ilulissat, som vores kunder efterspørger”, siger Taitsianguaq Olsen, administrerende direktør for Arctic Umiaq Line.
Når de nye lufthavne i Qaqortoq og Ilulissat åbner i 2026, forventes det, at trafikken i Grønland ændrer sig. Når effekten heraf er kendt, vil fremtiden for kystpassagersejladsen blive afgjort politisk.
Arctic Umiaq Line har tidligere sagt, at anskaffelse af en afløser for den 34 år gamle kystfærge vil kræve en servicekontrakt med en varighed på mindst 15 år, og at der vil gå 2 år fra en eventuel beslutning om at bygge en ny færge, indtil færgen bliver leveret.
Arctic Umiaq Line er et datterselskab af Royal Arctic Line.
-mauh
