Rederiforeningen ser frem til klimaaftale
Danmarks Rederiforening ser frem til, at det lykkes at indgå en ny global klimaaftale i København, hvori der også indgår en reduktion af skibsfartens udledning af CO2. Det kan kun gå for langsomt, mener formanden for Rederiforeningen.
"Dansk søfart er i dag helt i front på klimaområdet - og det skal vi fortsætte med at være - også når klima-topmødet er overstået, og resultaterne fra mødet og af de mange initiativer i IMO og øvrige sammenhænge skal udmøntes i praksis", siger Lars Vang Christensen, der er direktør i herning shipping og formand for Danmarks Rederiforening, i et klimatillæg til Rederiforeningens Månedsbrev.
"Vi støtter internationale initiativer, der ikke skævvrider konkurrencen, og vi er tilfredse med, at der på det seneste møde i FNs søfartsorganisation, IMO for alvor er kommet gang i drøftelsen af markeds-baserede instrumenter til reduktion af skibsfartens CO2 udledning, og at der er enighed om et designindex for nybyggede skibe", siger Rederiformanden.
"På begge områder har det danske rederierhverv og danske myndigheder spillet en meget aktiv rolle. Også på andre områder er de danske rederier og den danske maritime industri med helt i front på klimaområdet. Bl.a. opnår rederier som A.P. Møller - Mærsk, Norden og Torm stor anerkendelse for deres arbejde med just-in-time sejlads og slow steaming. Projektet Green Ship of the Future, der er et samarbejde mellem rederier, den maritime industri og forsknings-institutioner i Danmark er netop kåret som verdens bedste grønne initiativ på shippingområdet", hedder det videre i tillægget.
Danmarks Rederiforening vil frem til topmødet sætte yderligere fart på arbejdet med skibsfartens klimaudfordringer.
Kilde: Danmarks Rederiforening