Rederier: Kunder stiller klima-krav
En ny rundspørge blandt Danske Rederiers medlemsvirksomheder viser, at 93 pct. af de adspurgte peger på, at kunderne kræver et reduceret CO2-aftryk på transporten, skriver Børsen. Maersk har netop oplevet det i sin nye aftale med Novo og også DFDS oplever stigende miljøkrav.
Maersk kan tilbyde transport på udvalgte skibe, der sejler på biobrændsel, og det var et af de elementer, Novo Nordisk lagde vægt på, da virksomheden kort før jul valgte det danske rederi som sin primære transportør af insulin produkter.
Og Novo står ikke alene med sit krav om klimavenlig transport, viser Danske Rederiers rundspørge.
“Vi ser positivt på, at det grønne bliver et konkurrenceparameter, da danske rederier er blandt dem, der går forrest i arbejdet med CO2-reduktioner,” siger adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen til Børsen.
Også DFDS oplever kravet fra kunderne. F.eks. er det ifølge rederiet umuligt at have en samtale om transportydelser med Volvo, hvis man ikke kan leve op til virksomhedens miljøkrav.
“Vi skal kunne dokumentere det reelle klimaaftryk ved de forskellige transportformer, gerne en beregning fra dør til dør, og uanset om det er på skib eller lastbil,” siger underdirektør Peder Gellert, der har ansvaret for DFDS´ færgedivision.
Kilde: Børsen