Rederi i stort underskud – satsning på Go Nordic Cruiseline trækker ned
Gotlandsbolaget kom ud af første halvår 2025 med et underskud på næsten 279 mio. svenske kroner, trods en positiv udvikling i færgetrafikken til Gotland. Det viser rederiets netop offentliggjorte halvårsrapport. Og det er der særligt en årsag til.
Foto: Gotlandsbolaget
Hovedårsagen til underskuddet er etableringen af Go Nordic Cruiseline, den tidligere DFDS-rute mellem København og Oslo, som Gotlandsbolaget overtog i efteråret 2024. Ifølge rederiet har projektet medført høje lancerings- og etableringsomkostninger, mens indtægterne endnu ikke matcher forventningerne.
“2025 er et år for etablering af Go Nordic Cruiseline. Antallet af passagerer udvikler sig i den rigtige retning, men indtægtsniveauet – især fra salget om bord – svarer ikke til vores forventninger,” siger koncernchef Björn Nilsson.
Gotlandsbolaget vil fortsat fokusere på udviklingen af Go Nordic Cruiseline, herunder opgraderinger af fartøjerne og analyser af målgrupper og udbud. Samtidig glæder rederiet sig over, at den svenske regerings forslag til en revideret tonnageskat også vil omfatte Gotlandstrafikken.
“Det er ekstra glædeligt for os, og vi analyserer nu forslaget i sin helhed,” skriver Nilsson.
Rederiet understreger, at strategien omfatter fortsat ekspansion inden for passagerfærger samt et stærkt fokus på at reducere CO2-udledningen i driften.
På trods af de økonomiske udfordringer fremhæver rederiet, at Destination Gotland har haft en stabil udvikling. Passagertallet steg med 4,5 pct. i juni.
“Vi og den gotlandske turisme arbejder sammen for at styrke skuldersæsonerne, og udviklingen i juni er meget glædelig,” siger Nilsson.
-emte