Rapport: Lods-liberaliseringen har fejlet
Liberaliseringen af lodsningen i de danske farvande har ikke haft den ønskede effekt. Det fremgår af Statsrevisorernes netop offentliggjorte bemærkninger til Rigsrevisionens rapport, der kritiserer både Erhvervsministeriet og Danpilot, der blev i 2013 blev omdannet til en selvstændig virksomhed.
Kritikken hagler ned over Erhvervsministeriet og DanPilot i bemærkningerne fra Statsrevisorerne, der mener, at konkurrenceudsættelsen af lodsningen i danske farvande har fejlet - nærmest totalt, må man forstå.
Hovedformålene var at skabe øget konkurrence på lodsmarkedet, lavere priser på lodsning, øget lodsanvendelse i danske farvande og en effektiv drift af DanPilot.
Og ifølge Statsrevisorerne er ingen af hovedformålene opnået og det “utilfredsstillende”.
“Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet ikke i tilfredsstillende grad har understøttet Folketingets intentioner med konkurrenceudsættelsen af lodsområdet og etableringen af DanPilot som selvstændig offentlig virksomhed.”
“Konkurrencen på lodsmarkedet er begrænset, gennemsnitsprisen er ikke faldet for alle typer lodsninger, og der er sket et fald i lodsanvendelsen. Det medfører en risiko for, at sejlads- og miljøsikkerheden i danske farvande forværres. Hertil kommer, at DanPilot ikke har indfriet Erhvervsministeriets produktivitetsmål. DanPilots produktivitet er faldet med 9 % siden 2013. Det har forringet mulighederne for lavere priser på lodsning,” hedder det i beretningen.
Og det er også “utilfredsstillende”.
Statsrevisorerne har bl.a. hæftet sig ved: - At Erhvervsministeriet ikke har udnyttet sine muligheder fuldt ud til at understøtte konkurrencen på lodsområdet ved f.eks. at opsætte rammer for DanPilots opkøb af ejerandele i konkurrerende lodserier. - At Erhvervsministeriet ikke i tilstrækkelig grad har understøttet lavere priser på lodsning, men i stedet har har opkøbt konkurrerende lodserier i stedet for at sænke priserne. - At siden 2013 er den gennemsnitlige pris for DanPilots havnelodsninger steget med 42 %, gennemsnitsprisen på transitlodsninger er faldet med 4 %, mens den gennemsnitlige pris på transitlodsninger uden storkunderabat er steget siden 2016. - At de samlede lønudgifter til lodser fraregnet den generelle lønudvikling i samfundet siden 2013 er steget med 5 %, fordi DanPilot siden 2013 har øget antallet af lodser, uden at der er sket en tilsvarende stigning i antallet af lodsede sømil. - At konkurrenceudsættelsen er særegen i nordisk perspektiv, idet lodsning er en statslig myndighedsopgave i Norge, Finland og Sverige. - At en produktivitetssammenligning mellem med de norske, finske og svenske statslodserier viser, at DanPilot har samme produktivitetsniveau i 2021 som i 2016. De øvrige nordiske lodserier har haft en produktivitetsnedgang. DanPilot havde en produktivitetsnedgang før COVID-19-pandemien, mens de øvrige nordiske lodserier havde forbedret deres produktivitet.
På den positive side noterer Statsrevisorerne dog, at DanPilot har gennemført initativer for at reducere sine omkostninger og forbedre sin produktivitet.
“F.eks har DanPilot gennem forbedret disponering mindsket udgifterne til transport med 22 pct. og udgifterne til overtidsbetaling med 42 pct. fra 2013 til 2021.
Men de politiske vagthunde finder det mindre hensigtsmæssigt, “at Erhvervsministeriet og DanPilots bestyrelse har opstillet et produktivitetsmål, som er baseret på en standard frem for en egentlig analyse af potentialet for øget produktivitet.”
“Utilfredsstillende” er i statsrevisor-terminologi en “middel kritik”.
Du kan læse hele beretningen HER.
Kilde: Statsrevisorerne.