Overdrevet potentiale nord om Rusland
En ny rapport fra the Arctic Institute om skibstrafik i Nordøstpassagen konkluderer, at potentialet ved Nordøstpassagen sandsynligvis er overdrevet og, at der er begrænsede muligheder for skibsfarten i det område.
”Trafikmønstrene på Nordøstpassagen (NSR) varierer betydeligt mellem øst- og vestgående transit, og NSR fremviser en stærk bias i retning af østgående rejser. Varer, primært naturressourcer, bliver afskibet til markeder i Asien med begrænsede godsmængder, der bliver afskibet i den modsatte retning. Denne ubalance i vareflowet fører til en højere markedsandel af skibe, der sejler tomme, og det reducerer profitabiliteten”, siger Malte Humpert, direktør i the Arctic Institute og forfatter til rapporten.
”I modsætning til Suez- og Panamakanalerne er NSR hovedsageligt en envejs trafikrute. Efter at have losset gods i havne i Europa eller Asien gør kun få skibe returrejsen enten med eller uden gods via NSR. NSR forbliver en nichehandelsrute med et begrænset antal af rigtige transitter”, tilføjer Malte Humpert.
I rapporten konkluderes det, at faktorer såsom varierende mængder af is og manglen på russiske isbrydere også gør, at NSR har et begrænset potentiale.
I 2013 var der i alt 49 skibe, som sejlede nord om Rusland med 1,35 millioner ton gods. Yderligere 22 skibe sejlede igennem ruten uden last.
Selve rapporten kan læses HER
Kilde: The Arctic Journal