Organisationer: Norden bør føre an i udviklingen af klimavenlig skibsfart

Med 25 færgeruter og et stort antal regionale fragtskibe er der alene i Østersøen et stort potentiale for omstilling til grøn skibsfart i takt med, at de klimavenligere brændstoffer bliver tilgængelige, mener Green Power Denmark, Danske Rederier og Danske Havne.

Foto: DFDS.

Skibe som sejler i Nordsøen og Østersøen udleder hvert år omkring 58 millioner ton CO2. Til sammenligning var den samlede udledning i Danmark i 2021 på 46 millioner ton CO2. Den CO2-udledning kan blive halveret med en målrettet indsats, viser rapporten ”Grøn skibsfart i Nord- og Østersøen”, som Green Power Denmark har udarbejdet i samarbejde med 15 virksomheder og organisationer.

En væsentlig del af skibene i Nordsøen og Østersøen er færger og fragtskibe, som sejler på faste ruter og jævnligt kommer i havn. Der vil de kunne blive tanket op med grønne brændstoffer som e-metanol og e-ammoniak.

“Vi har gode muligheder for at begynde en produktion af grønne brændstoffer og sikre, at skibene kan tanke i de havne, hvor de lægger til. Vi har også planer om at producere masser af grøn strøm fra vind og sol, som er den vigtigste ingrediens i fremtidens brændstoffer til skibe. Vi mangler bare, at politikerne skubber udviklingen i gang,” siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark i en pressemeddelelse.

Et flertal af medlemslandene i FN´s søfartsorganisationen IMO har hidtil været fodslæbende i forhold til at indføre ambitiøse klimamål for skibsfarten.

Men på IMO’s topmøde om få uger skal medlemslandene tage stilling til, om der skal være et mål om klimaneutral skibsfart i 2050. EU har allerede besluttet, at skibsfarten gradvist skal reducere udledningerne af drivhusgasser mod 2050 og fra næste år vil sektoren også indgå i det europæiske kvotehandelssystem.

Green Power Denmark, Danske Rederier og Danske Havne mener, at de nordiske regeringer har mulighed for at påvirke udviklingen, så skibsfarten flytter sig hurtigere i en klimavenlig retning. Samtidig har de nordiske lande mulighed for at blive førende inden for en af fremtidens vigtigste grønne teknologier.

“Udviklingen i produktion af nye grønne brændstoffer foregår lidt tilfældigt og ukoordineret i øjeblikket. Flere rederier har bestilt skibe, som kan sejle på e-metanol, og de kæmper med at skaffe nok grønt brændstof. Med en fælles nordisk politisk ambition er der større chance for, at produktionen af brændstoffer på sigt vil følge med efterspørgslen,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Green Power Denmark, Danske Rederier og Danske Havne foreslår, at de nordiske lande sætter sig en ambition om at producere grønne brændstoffer til skibsfarten i Nordsøen og Østersøen, som svarer til en CO2-reduktion på 5 millioner tons i 2030. Derefter skal der gradvis skrues op for produktionen af brændstofferne, så der bliver opnået en CO2-reduktion på 30 millioner tons i 2040.

Ambitionen i 2040 om en reduktion på 30 millioner ton CO2 vil kræve omkring 35 GW elektrolysekapacitet og en tilsvarende mængde havvindskapacitet.

Rapporten indeholder også tre konkrete anbefalinger til Danmarks bidrag til den grønne omstilling af skibsfarten i Norden. Danmark bør sætte særskilte mål for produktion af grønne brændstoffer til skibsfarten, sikre at danske havne bliver energiknudepunkter i den grønne omstilling og arbejde for nye virkemidler, der kan mindske prisforskellen mellem fossile og grønne brændstoffer.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Opening doors to India and Japan

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Everllence lancerer længe ventet ammoniakmotor

10.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Some stories say more about quality than any sales pitch ever could.

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny forskningsaftale til milliarder får både ros og ris

05.11.2025Maritimedanmark.dk

Vestas øger salget og indsnævrer forventningerne

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Stort brintanlæg indviet i Fredericia

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Aftale skal åbne dørene for unge i den maritime industri

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieterminal hårdt ramt af ukrainsk droneangreb

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course