Øresundslinjen i tvist med Konkurrencerådet

Øresundslinjen har forhindret fragtkunder i at videresælge færgebilletter. Det mener Konkurrencerådet er en overtrædelse af et bindende tilsagn, som Øresundslinjens tidligere ejer afgav i 2010. Rådet har derfor besluttet at indbringe sagen for Sø- og Handelsretten.

Foto: Molslinjen

”Når en virksomhed afgiver et tilsagn til Konkurrencerådet, forpligter den sig til at rette op på en mulig konkurrencebegrænsende adfærd. Et tidsubegrænset tilsagn gælder, indtil Konkurrencerådet måtte ophæve det – uagtet om virksomheden efterfølgende skifter navn eller ejer”, siger Christian Schultz, formand for Konkurrencerådet.

Øresundslinjen driver i dag færgeruten Helsingør-Helsingborg, som oprindeligt blev drevet af Scandlines Danmark. Scandlines havde i sin tid en standardkontrakt for fragtkunder, som indeholdt et forbud mod videresalg af billetter.

Øresundslinjen er ejet af Molslinjen.

”Forbuddet gav anledning til konkurrencemæssige betænkeligheder, fordi de mindre fragtkunder havde svært ved at konkurrere med de større, når de ikke kunne få adgang til samme rabatter på færgebilletterne som de store fragtkunder. Scandlines forpligtede sig derfor i 2010 til at fjerne forbuddet mod videresalg af billetter og til ikke fremadrettet at forhindre videresalg ved at afgive et tilsagn, som Konkurrencerådet gjorde bindende”, siger Christian Schultz.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at Øresundslinjen i hvert fald i perioden fra 3. december 2015 til 4. januar 2023:

har opfordret fragtkunder til at ophøre med videresalg af billetter
har forringet vilkår for de fragtkunder, som videresælger billetter
har forbedret vilkår for de fragtkunder, som er ophørt med videresalg af billetter
har forsøgt at begrænse fragtkunders videresalg af billetter.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at Øresundslinjen er bundet af tilsagnet, som Scandlines Danmark A/S afgav i 2010. Det skyldes, at Øresundslinjen i dag driver den færgerute, som tilsagnet blandt andet gælder for.

Inden tilsagnet var det ifølge Scandlines’ forretningsbetingelser forbudt for fragtkunder at videresælge billetter til andre. De store fragtkunder opnår typisk de største rabatter på billetterne, og dermed gjorde Scandlines’ vilkår det svært for mindre fragtkunder at konkurrere med de store.  

Konkurrencemyndigheden vurderede, at vilkåret kunne være i strid med konkurrenceloven, og Scandlines afgav tilsagn om at fjerne forbuddet mod videresalg og ikke at forhindre videresalg af færgebilletter. Sagen blev afsluttet ved, at tilsagnet blev gjort bindende for Scandlines.

Konkurrencerådet vil nu indbringe sagen for Sø- og Handelsretten med henblik på, at Øresundslinjen får en civil bøde for overtrædelsen.

-mauh
 

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

25.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk topper liste over rettidighed

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course