Omstridt firma bag reparation af danske skibe
Det polske vikarbureau Armex, der har brugt nordkoreanske tvangsarbejdere, hævder ifølge Information at have ombygget og repareret en række danske skibe tilbage i 0´erne. Skibenes ejere afviser ethvert kendskab.
Scandlines færgen Urd skulle være blevet repareret af vikarer fra omstridt polsk firma..
Dagbladet Information har haft mulighed for at kigge det polske firmas referenceliste igennem og her fremgår det bl.a. at to Scandlines-færger, en DFDS-færge og et dansk kabellægningsskib skulle kunne tælles på en liste over “væsentlige” opgaver “som underleverandør til polske værfter”.
Firmaet Armex blev kendt i Danmark, da Information og DR tidligere på ugen kunne fremlægge en kontrakt, der viste, at firmaet i 2014 hyrede nordkoreanske arbejdere til at bidrage til byggeriet af blandt andet det danske orlogsfartøj Lauge Koch. Et forhold, der dog er blevet afvist af Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
Information skriver i dag, at den polske avis Gazeta Wytborcza allerede i 2006 afslørede, at firmaet havde leveret nordkoreanske arbejdere til Gdansk Shipyard - og at de havde arbejdet der i fem år.
Og i netop den periode skete ombygningerne af de danske skibe. Men hverken DFDS eller Stena kender noget til detaljerne om, hvilke arbejdere, der i starten af 0´erne arbejdede på færgerne på det polske værft.
Kilde: Information