Omfattende fyringsrunde i dansk rederi
En forværret situation på tørlastmarked betyder, at Clipper Bulk nu vælger at skille sig af med knap en tredjedel af medarbejdere på land. De fleste afskediges på hovedkontoret i København. Samtidig lukker selskabet kontorer.
Krisen på tørlastmarkedet har bidt sig fast i en grad, der nu får Clipper Bulk til at afskedige omkring 40 ud af 140 medarbejdere. Tolv af dem på rederiets kontorer i Houston, Hong Kong, Tokyo og Nassau, mens de resterende ca. 28 medarbejdere fyres fra hovedkontoret i København.
“Vi er blevet udfordret af den stejle, uventede nedtur i markedet. Vi tager i dag de skridt, der er nødvendige for at drive en levedygtig, rentabel tørlastoperation selv i et underdrejet marked. Vi etablerer en platform, som vil gøre de muligt for os fuldt ud at udnytte Clippers positioner og styrker på forskellige ruter og geografiske områder,” siger den administrerende direktør, Peter Norborg, i en pressemeddelelse, de blev udsendt i går eftermiddags.
Ud over reduktionerne i medarbejderstaben vil rederiet lukke sine kontorer i
Tokyo og Nassau, styrke rederiets finansielle position og gøre det til en mere fokuseret og specialiseret operatør på markedet.
Clipper Bulk, der er et datterselskab af den Bahamas-registrerede Clipper Group, har løbende frasolgt tørlastskibe og opererer i dag omkring 80 skibe i handysize- og supramax-segmentet.
“Der er ruter, forretningsområder og geografier, hvor vi bestemt ønsker at øge vores forretning og vores flåde. På det generelle marked vil vi have en mere opportunistisk tilgang og kun gå efter de fragter og kunder, der giver en fornuftig rentabilitet,” siger Peter Norborg.
I forbindelse med den omfattende restrukturering sker der ændringer i selskabets ledelse, der fremover vil bestå af Peter Norborg, CEO, Amrit Peter Kalsi, COO, juridisk chef Thomas Martinussen, HR-chef Britt Jørgensen og udviklingschef Anders Bruun, mens en chef for finans og revision endnu ikke er udnævnt.
Clipper Group ejer også færgerederiet Seatruck og solgte sidste år sin halvpart i Rederiet Færgen til Molslinjen.
Kilde: Clipper Bulk